Test av helt nya och snygga Mercedes-Benz GLC

Publicerad 2015-08-08

Alsace, 21-22 juli 2015
    


    
Man brukar säga att "beauty is in the eye of beholder", men när Mercedes-Benz låter oss motorjournalister bekanta oss med efterföljaren till den gamla kantiga GLK i det vackra och varma Alsace, så var vi alla överens om att detta var ett riktigt lyft. Nya Mercedes-Benz GLC är en helt ny bil som bygger på samma bottenplatta som den prisade nya C-klassen.
    


    
Förutom att bilen har blivit riktigt snygg, med mjukare linjer och en dynamisk front med en stor Mercedes stjärna, så har den även fått en längre hjulbas och större yttermått. Genom att använda sig av nya material med högre hållfasthet, har man dessutom fått ner vikten med hela 80 kg.
    


    
Vi testade två motorvarianter, 250d på 204 hk och 220d på 170 hk (notera den nya beteckningen), de bilar som förmodas bli volymbilarna på den svenska marknaden. Båda bilarna uppvisade riktigt spänstiga beteenden, vilket var en aning förvånande eftersom motorerna var det enda som inte var riktigt nytt med bilarna. Jag föll för den 170 hk starka 220d som levererade ett fullt tillräckligt bottendrag genom hela registret.
    


    
Vi fick möjlighet att testa bilarna i höga farter på Autobahn mellan Basel och Ettenheim. Det man slogs av var, förutom den härliga väghållningen, en isolering av absolut toppklass. Motorn hörde man knappt och vägljudet var nästan obefintligt, trots 19 tum hjul med breda däck. Först när man nådde farter som är strängt förbjudna i Sverige, kom ett litet vindbrus från ytterbackspeglarna. Frågan man dock måste ställa sig är hur väl isolerad bilen är på de dåliga svenska vägarna. Det får jag återkomma till i en test på hemmaplan.
    


    
Mercedes nya och egenutvecklade automatlåda med 9 växlar, är en dröm. Växlingarna sker fullständigt sömlöst och vid helt rätt tillfälle. Bilen är utrustad med Dynamic Select som ger föraren 5 olika program att välja mellan. De tillåter bl.a. sportig körning med en mer direkt respons på gaspådrag, snabbare nedväxlingar och en tajtare styrning. Eller om man är lite mer ekonomisk så ställer man in den på ECO och förbrukningen går ned radikalt. Man har sänkt förbrukningen med 19%, och det är inte lite. Standardinställningen är ändå COMFORT och då flyter man i det närmaste fram.
    
    
Testerna gick vidare upp i bergen i Alsace. Färden gick på smala och krokiga vägar mellan vingårdar och tätbevuxna skogar. Vägar som inbjöd till sportig körning och med den ena hårnålskurvan efter den andra. Med SPORT+ läget inkopplat var detta en riktigt kul bil att köra. Trots att vi ibland försökte provocera vår GLC 220d till gränser som vanliga bilister aldrig når, så var den välbalanserade bilen helt odramatisk att köra. Faktum är att detta var nog den bästa körkänsla jag upplevt i en SUV.
    


    
Väljer man, som våra testbilar, att addera off-road paketet med AIR BODY CONTROL, får man ytterligare fem inställningar som fokuserar på körning i terräng. Man kan då höja markfrigången mellan 1,5 – 5,0 cm samtidigt som man kopplar in en friktionskontroll som motverkar att bilen glider på gräs eller i lera. Den hjälper även till om man t.ex. backar ner ett båtsläp för en ramp. Är detta den ultimata bilen för båtägare? Kanske det. Vi fick i alla fall chansen att testa terrängegenskaperna som nya GLC bjöd på och även nu blev vi imponerade.
    


    
Med en vikt på 1.845 kg, större ytter- och innermått och en förbrukning vid blandad körning på låga 5,0 l/100 km, har Mercedes verkligen lyckats med att producera en bil som kommer att ställa till det för konkurrenter som Audi Q5, BMW X3 och t.o.m. Volvo XC60, något som föregångaren aldrig lyckades med. Förarmiljön är komfortabel och inbjudande. Alla knappar och funktioner sitter på rätt plats och den 7 tum stora Infotainmentskärmen är tydlig, trots sin något föråldrade utformning i stil med en gammal iPad. Framsätena är bekvämare än konkurrenternas med inställningar i alla led inklusive sittdynans längd. Baksätesutrymmet väl tilltaget för tre vuxna där även mina 197 cm har gott om plats. Det lättlastade bagageutrymmet klarar 550 liter med baksätet uppfällt. Störst bland konkurrenterna. Fäller man baksätet (40/20/40) så sväljer bilen hela 1.600 liter.
    


    
Våra testbilar är utrustade med EXCLUSIVE-paketet vilket adderar en del lite lyxigare detaljer. Men utrustningsnivån i grundmodellen innehåller mer än man kanske förväntar sig och bör tilltala de flesta. 408.900 kr får man betala för en GLC 220d och då är det en riktigt välutrustad bil. Det är ungefär vad du får betala för konkurrenterna med motsvarande utrustning. Väljer man den 34 hk starkare 250d så får man punga ut med 34.000 kr till. I mitt tycke en helt onödig utgift eftersom 220d levererar vad de flesta behöver och önskar.
    
Sammanfattning
    
Med nya GLC har Mercedes återtagit positionen som den tillverkare man verkligen ska ha ögonen på. Vi vet redan vilket mottagande nya C-klassen fått av både kunder och press och inget talar för att nya GLC ska få mindre uppmärksamhet. Mercedes har gjort en större, lättare, snålare och snyggare bil som dessutom med ett utsläppsvärde på 129g/km, är en av de miljövänligaste SUV:arna utan Hybrid. (Hybridvarianten kommer i början av 2016.)
    


    
Nya GLC är inte ännu krocktestad men med alla olika system för aktiv säkerhet som t.ex. bromsassistans, kollisionsvarnare, trötthetsvarnare och en s.k. aktiv motorhuv, bör allt annat än en topplacering vara uteslutet. Plumpen i protokollet är att viktiga säkerhetsdetaljer som dödavinkelvarning och automatisk bromsning för fotgängare, är tillval.
    


    
I valet av SUV har nya Mercedes GLC placerat sig i topp i sin klass, det står helt klart efter dessa två dagars tester. Med Mercedes fina fyrhjulsdrift, 4MATIC, bör detta vara en bil som tilltalar oss svenskar i allra högsta grad. Och för er som av någon anledning inte visste det: Mercedes är inte längre en bil för gubbar med hatt!
    
Mitt betyg: 4,8 av 5,0 möjliga!
    
    
Text & foto: Håkan Nilsson, Motorskribent
    

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.