Renault Alaskan en robust och kraftfull pickup

Publicerad 2017-09-21

Renault Alaskan

Renault Alaskan är en kraftfull pickup med robust konstruktion, bra körkomfort och riktigt bra off-road egenskaper. På plats i Slovenien fick den nya pickupen bekänna färg både på motorväg, små slingriga skogsvägar och i den minst sagt leriga terrängbanan. Klarade Alaskan lervällingen? Se filmen när vi utmanar terrängen.

    
Helt nya Renault Alaskan är en kraftfull pickup med personbilskänsla. Tack vare den femlänkade bakhjulsfjädringen och ett motståndskraftigt stegramschassi har Alaskan en robust konstruktion och riktigt bra körkomfort.
    
Alaskan tillverkas vid Nissan-fabriken i Barcelona och mycket av Renaults nya pickis kommer från succén Nissan Navara. Det här är en grymt bra, trevlig och robust bil som faktiskt kan ta sig an även den mest jobbiga leråkern med originalhjul. Dessutom har den ett vaddjup på 450 mm.
    

Renault Alaskan


    
Kupén som är rymlig, känns ombonad och är mycket trevlig. Jag uppskattar verkligen stolarna i fram, stoppningen är lagom mjuk och man sitter riktigt skönt. Båda framsätena kan justeras elektriskt och för kalla vinterdagar finns det stjärtvärme.
    

Renault Alaskan


    
När min förarkollega som är 180 cm lång sätter sig bakom ratten finns det fortfarande gott om benutrymme i passagerarsätet bakom honom.
    

Renault Alaskan


    
Men, som i alla dagens bilar så finns det två saker som stör mig när det gäller stolarna. Det här är inget unikt för Renault utan gäller de flesta bilmärken. Ibland kan jag uppleva att sätet kan vara lite kort, man får inte tillräckligt med stöd för baksidan av låret till knät. Och ibland kan det vara lite för långt, i alla fall för de som har lite kortare ben. I många personbilar finns det en förlängning av sätet, men om det är tvärtom att man skulle behöva fälla ner sätet, så finns det ingen riktig lösning. Om man inte vill tillta framåt och då kan det kännas som att man glider ur sätet. En lagom lång sittdyna kan göra den längsta resan kort.
    
Flaket som är 1578 mm djupt och 1560 mm brett har en lastyta på 2,46 kvadratmeter och det smarta C-fästningsystement gör att lasten är helt säkrad. Flakhöjden är 81 cm från marken och flaklämmen klarar upp till 200 kg, vilket underlättar både lastning och lossning. Det robusta chassit tillsammans med den femlänkade hjulupphängningen ger en nyttolast på mer än ett ton och en dragvikt på upp till 3500 kg.
    

Renault Alaskan


    
Även om bottenplattan och växellådan är Nissans är motorn både i Alaskan och Navara Renaults. Den fyrcylindriga 2,3-liters dieselmotorn finns med 160 hk (enkelturbo) eller 190 hk (dubbelturbo). Till motorn kan man välja på en sexväxlad manuell växellåda eller en sjuväxlad automatlåda. Bränsleförbrukning ligger på 6,3 liter/100km och har ett CO2-ustläpp på 167g, vilket gör den till den renaste och mest effektiva motorn i segmentet.
    

Renault Alaskan


    
Terrängegenskaperna är riktigt bra. Det finns tre olika körlägen; tvåhjulsdrift (2WD) som används vid t ex landsvägskörning, Fyrhjulsdrift med högväxel (4H) vilket ger dragkraft från alla fyra hjulen och är idealiskt både på sliriga och isiga vägar. Läget kan aktiveras i hastigheter upp till 60km/tim. Fyrhjulsdrift med lågväxel (4LO) som är idealiskt vid krävande terrängkörning. Läget aktiveras när bilen står stilla och fungerar jättebra när man kör i sand, snö eller på leriga skogsvägar. Se testet av terrängkörningen här.

    
Sammanfattningsvis är Renault Alaskan en kraftfull och trevlig pickup med personbilskänsla som jag tror kan tilltala både företagskunder och privatpersoner. Professionella entreprenörer kommer finna den mångsidig, lättlastad och bekväm med flera förarhjälpmedel. Dessutom finns finesser som 360-kamera som underlättar vid tighta utrymmen eller backkrön när man inte ser vad som finns efter toppen på kullen. För att möta de stora och varierande kraven hos både företagskunder och privatpersoner finns flera skräddarsydda lösningar för att just passa olika behov.
Priser, motoralternativ och utrustningsnivå:

  • Base (160 hk man) 253 900 SEK
  • Life (160 hk man) 263 900 SEK
  • Zen (190 hk aut) 306 900 SEK
  • Intens (190 hk aut) 317 900 SEK


    

Renault Alaskan


    


Dela med dina vänner och kollegor