ANNONS:

ANNONS:

Test Nissan Navara Trek-1° en terrängbil i lyxförpackning

Publicerad 2017-05-15

Nissan Navara Trek-1°

När nya Nissan Navara kom för ett drygt år sedan satte man ny starndard bland pickisarna. Nu kommer Nissan med en specialverison, Navara Trek-1°, en extrautrustad version av Navara Double Cab med högsta utrustningsnivån Tekna.

    

Bättre köregenskaper och mer lättmanövrerad

När nya Navara kom för ett drygt år sedan hade man uppdaterat modellen rejält med bl a ny fjädring, nya motorer och en rad nya tekniker som ytterligare förbättrade körbarheten och komforten. Borta är den gamla bladfjädringen och Double Cab-modellen är nu utrustad med spiralfjädrar och stötdämpare som gör den mer lättmanövrerad och tillsammans med den bakre multi-linkupphängning ger betydligt bättre köregenskaper. Dessutom är Trek-1° utrustad med ett antal säkerhetsteknologier; Forward Emergency Braking, Vehicle Dynamic Control, Hill Descent Control och Hill Start Assist.
    

Nissan Navara Trek-1°


    

Extrautrstning och flexibelt flak

Trek-1° är extrautrustad med flera tillbehör som svarta stylingbågar på sidan, LED-spotlights, svarta 18" 6-ekrade lättmetallfälgar och lastavskiljare med flakkåpa som här är standard. Flakkåpan är tillverkad i hållbart plastmaterial. Den är upphängd med gångjärn närmast hytten och kan enkelt lyftas upp med hjälp av en gasfjäder på valfri sida. Under kåpan finns flakinfodring och lastavskiljare, som gör att lasten förvaras säkert under transporten. Flakkåpan passar i flakets C-kanalssystem, vilket gör att den kan skjutas framåt och bakåt för att underlätta lastning och lossning. Med en lastkapacitet som överskrider ett ton och dragvikt upp till 3500kg kan Navaran ta sig an de tuffaste och mest krävande arbets- och fritidsaktiviteterna.

Nissan Navara Trek-1°


    

Interiör som lockar

Interiört är Trek-1° är utrustad med lädersäten och förarsätet kan ställas in i åtta olika lägen. Elmanövrerat soltak, dragkoppling, differentialspärr och reservhjul i full storlek ingår också som standard. Dessutom är Trek-1° utrustad med infotainmentsystemet NissanConnect med satellitnavigering samt DAB digitalradio, 360° Around View Monitor, parkeringsensorer bak och LED-strålkastare.

Nissan Navara Trek-1°


    

Nissan Navara Trek-1°


    

Motor och drivlina

Motorn i Navara Trek-1° är en 2,3-liters dubbelturbo dieselmotor på 190 hk med en 7-växlad automatlåda och fyrhjulsdrift "on-demand". På landsvägen där vägen är jämn och fin använder vi oss av tvåhjulsdrivning(2WD), med drivning bak för bästa körkomfort och bränsleförbrukning, och vid vinterväglag eller sämre vägar kopplar vi på fyrhjulsdrivningen (4WD) för optimalt väggrepp. När terrängen tuffar till sig lägger vi i lågväxeln (4WD Low) som levererar extra vrid till hjulen. Dessutom finns en elektronisk differentialspärr för krångligare terräng t ex vid kraftig uppförsbacke med gropar och mycket snö. Ska man ner för samma jobbiga backe kan man aktivera HDC (hjälp vid utförskörning) med ett enkelt knapptryck på mittkonsolen. Systemet registrerar hjulslir och grepp så att hastighet och bromstryck automatiskt bibehålls för en kontrollerad nedförskörning. Det är alltså inga som helst problem för Navara att ta sig fram oavsett terräng eller väglag.

Nissan Navara Trek-1°


    


    

Dela med dina vänner och kollegor

Nyheter

Biltester

ANNONS:

Miljö och teknik

Guider och tips