ANNONS:

ANNONS:

Världens första helt eldrivna tunga lastbil snart hos kund!

Publicerad 2017-02-17

Mercedes Urban eTruck

I september förra året visade Mercedes-Benz upp sin prototyp Mercedes-Benz Urban eTruck som är en helt unik eldriven lastbil för distributionskörning, med en totalvikt på 26 ton och 20 mils räckvidd. Nu står det klart att en mindre serie av 25-tons bilen Urban eTruck kommer att sättas i produktion redan i år och testas hos ett 20-tal kunder.

    
Det var på mässan i Hannover i höstas som Mercedes-Benz Urban eTruck första gången visades upp. Intresset var rekordstort då det var första gången i världen som en körbar, eldriven tung lastbil visades för publik. Urban eTruck är som namnet antyder framtagen för stadstrafik, närmare bestämt tung distributionskörning av till exempel matvaror till stormarknader och liknande. Bilen kan komma att radikalt minska både buller- och utsläppsnivåerna i stadsmiljöer. På grund av att de stora städerna växer behöver buller och utsläpp från distributionslastbilar minska i hög takt. På Mercedes är man säkra på att detta är en sektor där eldrift kommer att slå igenom mycket snabbt. Batteriernas vikt är inte längre ett stort problem och kombinationen korta avstånd och fasta terminaler med ganska långa lastningstider är perfekt för eldrift.

Mercedes Urban eTruck


    
Urban eTruck har en lastförmåga på 12,8 ton och är som namnet antyder framtagen för stadstrafik, närmare bestämt tung distributionskörning av till exempel matvaror till stormarknader och liknande.
    
Den tre-axlade lastbilen saknar traditionell motor och växellåda under hytten och har istället en eldriven bakaxel med två trefas 400 volts motorer på vardera 125 kW vid hjulnaven på den drivande axeln. Det ger lastbilen en effekt på 335 hästkrafter och ett vridmoment på 2 x 500 Nm.
Då en el-motor ger fullt vridmoment redan från start får Urban eTruck köregenskaper som är perfekta i stadstrafik. Dessutom är den helt tyst!

Mercedes Urban eTruck


    
Under 2017 kommer ett antal bilar att sättas i trafik i Tyskland för utvärdering av hur alla detaljer fungerar i verklig drift – inte minst laddnings- och batterisystem. Det kommer att finnas både 18- och 25-tons versioner med skåp med och utan kylning samt chassiutföranden.
    


    
    

Dela med dina vänner och kollegor

Nyheter

Biltester

ANNONS:

Miljö och teknik

Guider och tips