ANNONS:

ANNONS:

Kraftfull arbetskamrat med personbilskänsla

Publicerad 2016-05-20

Redan 1978 tillverkades den första Mitsubishi L200-modellen, och bilen har sålts i över 4 miljoner exemplar i 4 generationer. I höstas hade femte generationen av L200 premiär i Sverige och vi på tjänstebilen har testat pickupen under flera olika förhållanden, alltifrån långkörning på bar backe till lite mer avancerad körning på snö och is. Nya L200 som genomgått en hel del förändringar och förbättringar är en helt ny bil. Prestandan är kraftigt förbättrad med den nya turboladdade dieselmotorn, säkerheten har förbättrats och den nya interiören bidrar till bättre komfort och mer personbilskänsla.

    
UTRUSTNING OCH SÄKERHET
L200 finns i två varianter Club Cab och Double Cab. Efter att vi först testat Double Cab versionen i tunga arbetsförhållanden under en vecka och sedan testat den på både snö och is så känner vi verkligen att det är en trivsam arbetskamrat. Kupén har blivit mer ombonad och utrustningsnivån är högre och känns mer påkostad än tidigare. Man sitter riktigt bekvämt i de nya stolarna som har blivit både längre, bredare och mjukare. Ratten som numera är ställbar både i höjd och längd bidrar till en bra körupplevlese. Backkamera finns numera som standard, likaså farthållare med inställbar fartbegränsare, filvarningssystem, DAB-radio och USB-ingång. Väljer man businesspaketet ingår också nyckellöst system med stopp/start-knapp, två-zons automatisk klimatanläggning och växelpaddlar på ratten. Även säkerheten har förbättrats och utvecklats inte bara i chassi-konstruktionen utan även med flera säkerhetsfunktioner så som sju krockkuddar inklusive knäkrockkudde för föraren, varningssystem för oavsiktligt körfältsbyte, stabilitetssystem för släpvagn, starthjälp i backe och Bi-xenon strålkastare med integrerade LED varselljus. Dessa nya säkerhetsfunktioner kompletteras bland annat av antisladd- och antispinnsystem, panikbromsassistans, ABS-bromsar med elektronisk bromskraftsfördelning och bromsljus som blinkar vid nödbromsning.
    


Chassi och styrning
Det rambyggda chassit har utvecklats och vridstyvhet har ökat med sju procent vilket har gjort bilen stabilare på vägen samtidigt som oljud och vibrationer har minskat. Främre krängningshämmaren har gjorts grövre, fjädrarna (fram och bak) såväl som stötdämparnas egenskaper har optimerats och fästpunkterna mellan kaross och ram har blivit kraftigare. Bättre rattutväxling gör styrningen lättare och L200 har en av de snävaste vändradierna i sitt segment på 5,9 m. Dessutom har servostyrningen optimerats för bättre styrrespons, bättre köregenskaper och stabilitet. Bromssystemet har uppgraderats med kortare pedalrörelse och ökad servoeffekt.
Flaket har blivit större och djupare. Numera erbjuder L200 hela 475 mm lastdjup jämfört med 460 mm på föregångaren. Flakets längd uppgår till 1520 mm och bredden är hela 1470 mm. Med en ny chassikonstruktion kan vikten hållas inom rimliga gränser samtidigt som den maximala släpvagnsvikten har ökat till 3100 kg (Club Cab 3.000 kg)


    
MOTOR
Även ur miljösynpunkt har bilen tagit rejäla kliv framåt. Med den helt nya 2,4 liters MIVEC dieseln på 181 hk har man lyckats sänka CO2 utsläppen med över 13% (173 g/km istället för 199 g/km) samtidigt som prestandan blivit bättre. Med möjligheten att ställa in drivningen från kupén med Super Select 4WD II, kan du själv välja mellan bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift upp till 100 km/timmen. Det går lätt att snålköra på jämna torra vägar utan last och snabbt slå i 4 hjulsdriften när underlaget blir sämre eller om man lastar tungt. Det finns två växellådor att välja mellan, en 6 växlad manuell låda och en 5-stegad automatlåda med sekvensiellt sportläge som vi hade i vår testbil. Automatlådan passar bra med den turboladdade MIVEC-dieseln och levererar bra drag i hela registret och mjuka växlingar. Det går alldeles utmärkt att landsvägsköra i högre hastigheter utan att få för höga varvtal.
    
SUMMERING
Nya L200 har fått en rad viktiga förbättringar och är en trevlig arbetskamrat. Dessutom så är det inga problem att skjutsa barnen till träningar då utrymmena i kupén är utmärkta. Den går lika bra på torr asfalt som på skogsvägar eller på oplogade vägar med snö och is. Det är alltså inga problem att ta sig fram oavsett terräng med eller utan last. Ny konstruktion och utökad användning av galvad plåt tillsammans med 12 års garanti mot genomrostning ökar bilen livslängd avsevärt. Vill du ha en mångsidig pickup med personbilskänsla och goda lastutrymmen så rekommenderar vi en egen test av ny L200.
    
NÅGRA VIKTIGA UPPGRADERINGAR:
    
NY DESIGN:Den nya kraftfulla formgivningen behåller den karakteristiska J-linjen från den föregående L200 Double Cab, samtidigt som luftmotståndet är så lågt som 0,4 CD, och den låga vikten ger ett utmärkt förhållande mellan vikt och effekt.
    
HÖGRE KOMFORT:Större innerutrymme, bättre säten, bättre komfort och ljudisolering. Backkamera standard. Fyra dörrar på Club Cab.
    
MINDRE MILJÖPÅVERKAN:Helt ny 2,4 liters 4N15 MIVEC dieselmotor på 181 hk, med 13% lägre CO2-utsläpp.
    
FÖRBÄTTRAD PRESTANDA:Helt ny sexväxlad manuell låda och ny femstegad automatlåda för bättre prestanda och längre serviceintervall.
    
FÖRBÄTTRAD SÄKERHET:Utvecklat chassi och nya funktioner för förebyggande säkerhet som t ex varnings- och stabilitetssystem.
    
5 ÅRS NYBILSGARANTI
    
ÖKAD FUNKTION:Ökat lastdjup och släpvagnsvikt. Bibehållen permanent fyrhjulsdrift – Super Select 4WD med lågväxel. En av de snävaste vändradierna i klassen med 5,9 meter.
    
KRAFTIGARE KAROSS- OCH CHASSIKONSTRUKTION MED OMFATTANDE ROSTSKYDDSBEHANDLING.
    

Dela med dina vänner och kollegor