ANNONS:

ANNONS:

Nissan Navara höjer ribban bland Pickisarna

Publicerad 2016-02-11

Nya Nissan Navara har höjer ribban i segmentet för lätta transportbilar i ett-tonsklassen. Nya motorer, ny fjädring, ny teknik och säkerhetsutrustning. Imponerad drag- och lastkapacitet och rikligt utrustad i grundutförande. Dessutom över 125 originaltillbehör att välja på för att skräddarsy sin egen Navara på detaljnivå.

    
Snön yrde och vädret var allt annat än bra, fast egentligen så var det perfekt. Ska man testa en bil som Navara så var väderförhållandena egentligen de allra bästa. Nya Nissan Navara har fått ny fjädring, nya motorer och en rad nya tekniker, som ytterligare förbättrar körbarheten och komforten.
    

Nya Nissan Navara är något längre men har högre markfrigång än sin föregångare. Navara Double Cab har fått helt ny fjädring och King Cab har fått en uppdaterad fjädring. Double Cab-versionen har fått en helt ny sprialfjädrad 5-länkade hjulupphängning bak. Till skillnad från den tidigare bladfjäderskonstruktionen ger den nya fjädringen betydligt bättre köregenskaper och förbättrade manövrering. Dessutom har vikten med den nya fjädringen minskat med 20kg. King Cab-versionen har fått en kraftigt uppdaterad version av bladfjäderskonstruktionen, som satt monterad på tidigare generation. Till skillnad från den tidigare modellen som var överliggande har den ny modellen en underliggande konstruktion som dessutom är 7kg lättare.
    
Nissan Navara finns med två motoralternativ och två växellådor, 6 växlad manuell eller 7 växlad automatisk växellåda. Den nya 2,3 liters dCi-motorn som stammar från NV400 är 24 procent effektivare än sin föregångare och ger den bästa bränsleekonomin i klassen. Dieselmotorn finns med 160 hk och en uteffekt på 120kW och med 190 hk och 140 kW. Bränsleförbrukningen ligger runt 7,0 liter/100km vid blandad körning.
    

2-hjulsdrift eller 4hjulsdrift? Välj enkelt beroende på underlag. Det går lätta att skifta från 2WD (som rekommenderas vid landsvägskörning) till 4WDHigh (som rekommenderas vid krångligare terräng) genom ett vred i panelen. För terrängförhållanden kan föraren välja 4WDHigh-läget och köra i upp till 100 km/h. Nissan Navara har enastående terrängförmåga tack vare att man lätt kan skifta till 4WDLow som levererar extra vrid till hjulen. Dessutom finns en elektronisk differentialspärr för krångligare terräng t ex vid kraftig uppförsbacke med gropar och mycket snö. Ska man ner för samma jobbiga backe kan man aktivera HDC (hjälp vid utförskörning) med ett enkelt knapptryck på mittkonsolen. Systemet registrerar hjulslir och grepp så att hastighet och bromstryck automatiskt bibehålls för en kontrollerad nedförskörning. Tycker man att det går för långsamt kan föraren öka hastigheten under körning i nedförslut genom att trampa lätt på gaspedalen.
    
Lastkapacitet och dragförmåga har förbättrats i samtliga versioner. Med en lastkapacitet som nu överskrider ett ton för alla modeller och en imponerande dragkapacitet på 3 500 kg är nya Nissan Navara redo för de tuffaste och mest krävande arbets- och fritidsaktiviteterna. Flaket på den nya Double Cab-versionen är 67 mm längre än den tidigare modellen, och har nu den längsta flaklängden i klassen med hela 1 578 mm. Flaket är utrustat med C-kanalsystem där ägaren har full flexibilitet när det gäller att säkra ömtålig last. Eftersom klämmorna kan flyttas längs de C-formade kanalspåren, är det enkelt att surra fast last.
    

Navara har fyra utrustningsnivåer: Visia, Acenta, N-Connecta och Tekna, alla med hög standardutrustning. Varje version har sju krockkuddar, elektronisk differentialspärr, elfönsterhissar och terrängelektronik, såsom hjälp vid start i backe. Dessutom finns det 125 olika originaltillbehör att välja mellan för att skräddarsy sin egen pick-up. För affärskunderna är den integrerade verktygslådan och flakdelaren, praktiska utrymmesbesparande lösningar. Flakinklädnad i plast eller aluminium skyddar lastgolvet från bucklor och repor från tunga föremål, så att föraren kan åta sig alla typer av uppdrag utan att riskera att bilen skadas. Andra tillbehör som gör det lätt att komma åt delar av flaket är den skjutbara brickan som gör det enkelt att få alla prylar inom räckhåll. Bakre insteg praktiskt för de som använder lastutrymmet ofta. Tailgate assist som ser till att 
bak-lämmen fälls ner säkert och låter bilen göra allt jobb Lasthållare för lastutrymmesskydd. Hållaren monteras i lastutrymmet och skapar mer plats för 
transport av stora och otympliga föremål, såsom cyklar och stegar.
Vill man ha en bil som står ut, har man dessutom 125 originaltillbehör att välja bland i Nissans crossover-sortiment. Bland annat stylingbågar, lampor till stylingbågar, 18" lättmetallfälgar, ändrör och en hel serie av olika dekaler, som gör att ägaren kan ge sin bil ett helt unikt utseende. Ett unikt tillbehör till Navara är Nissans helt nya hard-top som är den mest avancerade inom transportbilssektorn. Den har centrallås, invändig belysning och klädsel, som kan anpassas efter ägarens önskemål. Den finns i alla karossfärger och tack vare Nissans team av specialutbildade tekniker är både passformen och kvaliteten perfekta.
    


    
Priset för Nissan Navara King Cab med 2,3-liters dCi på 160hk, 6-växlad manuell växellåda och enklaste modellversionen Visia ligger på 274 987 kronor. Nissan Navara Double Cab med 2,3-liters dCi på 160hk, 6-växlad manuell växellåda och enklaste modellversionen Visia ligger på 287 487 kronor.Priset på den modellen vi körde Navara Double Cab med 2,3-liters dCi på 190hk och 7-växlad automatlåda ligger från 349 987 kronor. Väljer man manuell växellåda ligger priset från 332 487 kronor.
    

Dela med dina vänner och kollegor