ANNONS:

ANNONS:

Isuzu satsar hårt på svenska marknaden

Publicerad 2016-02-03

Pickupen Isuzu D-Max var Norges mest sålda pickup 2015 och nu gör man en aggressiv satsning för att öka försäljningen i Sverige. Målet är top 3 i pickup-segmentet inom två år.

    
Isuzu är Japans äldsta och största lastbilstillverkare. Rötterna sträcker sig tillbaka till 1916 och tillverkningen startade 1922 i Ishikawajima Automotive Works Company. Idag tillverkas cirka 670.000 lastbilar, bussar och pickuper per år. Företagets erfarenheter och forskning inom den tunga sidan har varit vägledande under utvecklingen av pickupen D-Max. Isuzu D-Max har klassledande dragvikt på hela 3.500 kg samt en bränsleeffektiv motor med låg förbrukning och ett koldioxid-utsläpp på endast 192 g/km, vilket innebär låga driftskostnader och låg vägskatt.
    
I Europa har pickupen D-Max har en helt annan marknadsposition, bl a var den Norges mest sålda pickup 2015. Nu satsar man hårt på den svenska marknaden och man har en aggressiv plan för snabbt expandera i Sverige. Under våren kommer Isuzu Sverige att öka sitt återförsäljarnät med minst tolv nya handlare. "Vårt mål är att inom två år tredubbla försäljningen i Sverige. Vi ska vara bland Topp-3 i pickup-segmentet. Isuzu D-Max har en marknadsandel i Europa på 15 procent. Det ska vi överträffa," säger Torbjörn Lillrud, vd för International Motors Nordic AB.
    
De första fyra handlarna som ska representera märket på tidigare så kallade ”vita” distrikt är: Tofta Bil i Kristianstad, som inom kort följs av Fordonsmäklarna i Segeltorp, Mårtenssons Bil i Malmö och Bilbörsen i Linköping.
    

Dela med dina vänner och kollegor