ANNONS:

ANNONS:

Test av helt nya Mitsubishi L200 - en riktigt bra arbetskamrat.

Publicerad 2015-09-16

Dags för 5:e generationens arbetsfordon. Redan 1978 tillverkades den första L200-modellen, och bilen har sålts i över 4 miljoner exemplar i 4 generationer. Nu är det dags för den femte generationens pickup med en hel del förbättringar eller vad sägs om kraftigt förbättrad prestanda, en rad nya säkerhetsfunktioner, minskad miljöpåverkan och mycket mera personbilskänsla.
    


Utrustning och miljö
Bilen finns i 2 varianter Club Cab och Double Cab. Efter att vi testat Double Cab versionen i en vecka så känner vi verkligen att det är en trivsam arbetskamrat. Kupén har blivit mer ombonad och utrustningsnivån högre än i föregångaren. Backkamera finns numera som standard och det finns massor av tillval som gör att man kan sätta sin personliga prägel på bilen. Även ur miljösynpunkt har bilen tagit rejäla kliv framåt. Med den helt nya 2,4 liters MIVEC dieseln på 181 hk har man lyckats sänka CO2 utsläppen med över 13% (173 g/km istället för 199 g/km) samtidigt som prestandan blivit bättre. Med möjligheten att ställa in drivningen från kupén med Super Select 4WD II, kan du själv välja mellan bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift upp till 100 km/timmen. Så du kan snålköra på jämna torra vägar utan last och snabbt slå i 4 hjulsdriften när underlaget blir sämre eller när du lastar tungt. Det finns två växellådor att välja mellan, en 6 växlad manuell låda och den 5-stegade automatlådaa med sekvensiellt sportläge som vi hade i vår testbil. Automatlådan passar bra med den turboladdade MIVEC-dieseln och levererar bra drag i hela registret och mjuka växlingar. Det går utmärkt att landsvägsköra i det övre fartregistret utan att få för höga varvtal.
    


Lasta & dra
Flaket har blivt större och djupare. Numera erbjuder L200 hela 475 mm lastdjup jämfört med 460 mm på föregångaren. Flakets längd uppgår till 1520 mm. Med en ny chassikonstruktion kan vikten hållas inom rimliga gränser samtidigt som den maximala släpvagnsvikten har ökat till 3.100 kg (Club Cab 3.000 kg) Dessutom har karossen blivit styvare och oljud och vibrationer har verkligen minskat.
    


Nya L200 utrustad med en lågväxel för riktigt utmanande terrängkörning, vilket ger kanonbra grepp på löst underlag. Vändradien är dessutom snävast i segmentet med 5,9 m vilket också är en förbättring.


    
Summering
Nya L200 har fått en rad viktiga förbättringar och är en trevlig arbetskamrat. Dessutom så är det inga problem att skjutsa barnen till träningar då utrymmena i kupén är utmärkta. Ny konstruktion och utökad användning av galvad plåt tillsammans med 12 års garanti mot genomrostning ökar bilen livslängd avsevärt. Så vill du ha en mångsidig pickup, rekommenderar vi en egen test av ny L200.
    
Några viktiga uppgraderingar:
    
Ny design: Den nya kraftfulla formgivningen behåller den karakteristiska J-linjen från den föregående L200 Double Cab, samtidigt som luftmotståndet är så lågt som 0,4 CD, och den låga vikten ger ett utmärkt förhållande mellan vikt och effekt.
    
Högre komfort: Större innerutrymme, bättre säten, bättre komfort och ljudisolering. Backkamera standard. Fyra dörrar på Club Cab.
    
Mindre miljöpåverkan: Helt ny 2,4 liters 4N15 MIVEC dieselmotor på 181 hk, med 13% lägre CO2-utsläpp.
    
Förbättrad prestanda: Helt ny sexväxlad manuell låda och ny femstegad automatlåda för bättre prestanda och längre serviceintervall.
    
Förbättrad säkerhet: Utvecklat chassi och nya funktioner för förebyggande säkerhet som t.ex. varnings- och stabilitetssystem.
    
5 års nybilsgaranti
    
Ökad funktion: ökat lastdjup och släpvagnsvikt. Bibehållen permanent fyrhjulsdrift – Super Select 4WD med lågväxel. En av de snävaste vändradierna i klassen med 5,9 meter.
    
Kraftigare kaross- och chassikonstruktion med omfattande rostskyddsbehandling.
    

Dela med dina vänner och kollegor