ANNONS:

ANNONS:

Nya generationen av Peugeot Partner Skåp och Partner Tepee

Publicerad 2015-03-02

På bilsalongen i Genève visar Peugeot upp robusta Partner Skåp och den flexibla personbilen Partner Tepee i ny tappning.
Nytt formspråk, det senaste inom säkerhets- och motorteknologi och modern telematik skapar nya möjligheter för föraren.

    

Peugeot Partner Skåp och Tepee har fått en ny robustare front som utstrålar kraft och styrka. Lejonemblemet har flyttats från huven och integrerats i grillen som numera är helt omsluten av den nydesignade slittåliga stötfångaren och strålkastarna på var sin sida. Dimljusen och varselljusen med LED-lampor, som ger Partner dess nya signatur, förstärker intrycket av robusthet eftersom de är placerade i var sitt hörn och i nederkant av stötfångaren.
    

Nya bränslesnåla motorer

Nya Peugeot Partner Skåp och Tepee är utrustade med den helt nyutvecklade dieselmotorfamiljen, BlueHDi, och bensinmotorerna VTi som med god marginal uppfyller utsläppskraven i Euro 6.
Totalt finns det sju VTi- och BlueHDi-motorer att välja mellan vid lanseringen som levererar mellan 75 och 120 hästkrafter i Partner Tepee och sex motorer i Partner Skåp. De vridstarka motorerna har i snitt 15 % lägre CO2-utsläpp jämfört med motorerna i tidigare generationens Partner.
    

  • 1,6 l VTi 98 hk, 5-växlad manuell, CO2 från 147 g/km, 17 g lägre
  • 1,6 l VTi 120 hk, 5- växlad manuell, CO2 från 148 g/km, 16 g lägre (Partner Tepee)
  • 1,6 l BlueHDi 75 hk, 5-växlad manuell, CO2 från 110 g/km, 21 g lägre
  • 1,6 l BlueHDi 100 hk, 5-växlad manuell, CO2 från 110 g/km, 22 g lägre
  • 1,6 l BlueHDi 100 hk S&S, 5-växlad manuell, CO2 från 106 g/km,14 g lägre
  • 1,6 l BlueHDi 100 hk S&S ETG6, 6-stegad elektronisk, CO2 från 106 g/km, 12 g lägre
  • 1,6 l BlueHDi 120 hk S&S, 6-växlad manuell, CO2 från 112 g/km, 22 g lägre


    
BlueHDi-motorernas prestanda och vridmoment ger optimal körkomfort i alla situationer. Utrustad med 1,6-liters dieselmotor med 100 hk och Stop&Start sätter både Peugeot Partner Skåp och Tepee utsläppsrekord med låga 106 g och 109 g CO2/km i sina respektive segment.
    
Skåpversionen erbjuds även med elmotor i nya Partner Electric. Elmotorn utvecklar 67 hk och kan köra cirka 170 km på en laddning beroende på klimat och körsätt. Den elektriska drivlinan och batteriet har 8 års garanti eller 100 000 km – det som först inträffar.
    

Ny teknologi för säker körning

Nytt i både Peugeot Partner Skåp och Tepee är Active City Break – ett nödbromssystem som griper in vid risk för kollision i låga hastigheter, under 30 km/h. Systemet bromsar bilen helt eller delvis när avståndslasersensorn, (Lidar) som sitter monterad i vindrutan, känner av en rullande eller parkerad bil i körfältet.
Backkamera är också ett uppskattat hjälpmedel i citykörning och finns som tillval i både Partner Skåp och Tepee liksom Active City Break. Parkeringsradar bak är redan idag standardutrustning i Peugeot Partner om man väljer den högsta utrustningsnivån. I nya Partner erbjuds också parkeringsradar fram vilket gör manövreringen i låga hastigheter ännu säkrare. Nytt är också att farthållarfunktionen med fartbegränsare, med fyra förinställda hastigheter, är standard redan från den andra utrustningsnivån eftersom funktionen är mycket uppskattad av såväl yrkesförare som privatpersoner.
    

Pekskärm och uppkoppling


Den bekväma och ergonomiska förarmiljön är utrustad med det senaste telematiksystemet. En stor 7-tums pekskärm i färg är integrerad i mittkonsollen och är standard eller tillval beroende på nivå. Den ger enkel åtkomst till bilens olika system som färddator, radio eller digitalradio DAB, Jukeboxen med musik (integrerad hårddisk) eller bärbara enheter, hands-free och navigation. Navigatorn innehåller alla kartor i Europa och visar hastighetsbegränsningarna på vägarna.


Nya Peugeot Partner tar transport- och fritidsbilarna in i en ny uppkopplat era. Modellen har det som behövs för att få kontakt med andra mobila enheter – Bluetooth, USB-port, AUX-ingång och unika Mirror Screen, som speglar förarens smartphone.
Tekniken fungerar med hjälp av MirrorLink och innebär att du kan använda pekskärmen för att styra enheten. Tekniken stödjer Android, RIM och Windows och iOs. Vissa appar kan också styras via röstkommandon, beroende på vilken telefon som ansluts. I Peugeot Partner Skåp erbjuds flera olika uppkopplade system för att underlätta företagens övervakning av sina verksamheter – PEUGEOT Connect Fleet Management. Nytt är också en kontroll i ratten som startar röstigenkänning från smartphone via Bluetooth (Siri på iPhone till exempel) och ljudet återges genom bilens högtalare. Allt för att göra det så säkert och bekvämt som mmöjligt för föraren.
    

Flexibilitet och goda utrymmen

Både Partner Skåp och Tepee är två mycket bra bilar med flexibilitet, hög komfort och goda utrymmen. Partner Tepee kommer med sju säten och passar lika bra som tjänstebil som familjebil.
    


    
I Partner Skåp ger Multi-Flex-sätena extra utrymme.
I den nya modellen erbjuds möjligheten att välja framsäte med tre platser och därmed få ett ännu större lastutrymme. Partner Skåp erbjuds i två olika längder (L1: 4,38 m och L2: 4,63 m), och i den förlängda versionen går det att lasta två Europallar i lastutrymmet.
Partner Skåp är den enda transportbilen i segmentet som erbjuder Multi-Flex-säte. Förutom 3 sittplatser fram, ger det ett extra lastutrymme på upp till 400 liter. Eftersom sätet dessutom är delvis delbart går det att transportera långa föremål på ett annat sätt än tidigare och det spar många transportmil. I L1-versionen förlängs lastutrymmet från 1,80 m till 3 m och lastvolymen uppnår hela 3,7 m3 mot tidigare 3,3 m3. I den längre versionen L2 ökar längden med hela 1,2 m till 3,25 m och lastkapaciteten uppnår 4,1 m3 mot tidigare 3,7 m3. Partner skåp har ett flexibelt och generöst lastutrymme vilket uppskattas av yrkesförarna liksom de låga ägendekostnaderna.
    
Både Peugeot Partner Skåp och Partner Tepee har världspremiär på bilsalongen i Genève men introduktionen på den svenska marknaden sker inte förrän i slutet av sommaren.
    

Dela med dina vänner och kollegor