Mitsubishi iskörning - test av fyrhjulsdrift och ABS-system

Publicerad 2016-02-25

Med Mitsubishi på Åresjön testade vi nya Outlander, L200, Pajero och Outlander Plug-In Hybrid på is. Åre bjöd på snö och blåst och minus 2 grader. Optimala förhållanden för att testa ABS-bromsar, fram- och bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Hur svårt kan det vara att bromsa för älgen? Vet du hur ABS-systemet fungerar? Känner du din bil och vet du hur du ska reagera när det verkligen gäller?

    
Idag är nästan alla nya bilar utrustade med låsningsfria bromsar, ABS-bromsar, som ska öka säkerheten. Många tror att bromssträckan blir kortare med ABS-bromsar, men det kan vara tvärtom också, beroende på underlaget. Med ABS-bromsar minskar risken för sladd då systemet hjälper föraren att behålla kontrollen över bilen. ABS-bromsarna gör att hjulen inte låser sig helt vid en kraftig inbromsning utan det går fortfarande att styra bilen. När man gör en kraftig inbromsning låser sig hjulen, men så fort systemet känner att hjulen är låsta så släpper ABS-systemet trycket på bromsarna så att de börjar rulla. ABS-systemet anpassar bromskraften så att den är tillräckligt stor för att inte hjulen ska låsa sig. Vid en nödsituation ska man trycka ner bromspedalen så hårt som möjligt och inte lätta på trycket förrän faran är helt över. Bromspedalen kan börja hacka och vibrera men det är helt naturligt och visar på att ABS-systemet arbetar. Släpp inte på bromsen utan fortsätt trycka ner bromspedalen så hårt du kan. Lättar man på bromsen och försöker ratta och återigen trycka ner bromsen så kan det förvärra situation.

    
Alla bilarna svarade bra på den kraftiga inbromsningen som de utsattes för. Man kände att bilarnas ABS-system jobbade, även om en och annan sa att systemet inte riktigt funkade då deras blinkers inte gick igång vid panikbromsningen, vilket de ska göra på alla Mitsubishis bilar. Här har även föraren en betydande roll. Som förare är det viktigt att ha koll på bilen och veta hur man ska hantera en paniksituation. Det är stor skillnad på dubbdäck och odubbade vinterdäck och om bilen är fullastad eller inte. En fullastad L200 var svårare att ratta och den kändes mer stum än L200 utan last. Mitsubishi Pajero som var utrustad med odubbade vinterdäck hade märkbart längre bromssträcka än L200, Outlander och Outlander PHEV som alla hade dubbdäck.
    


    
ABS-systemet är verkligen effektivt och när man kör en längre kurvig bana på is så märker man skillnaden med och utan ABS-system. Med ABS-systemet ikopplat har jag som förare kontroll över bilen. När systemet kopplas ur blir körningen en helt annan och jag som förare måste jobba mycket mer med både broms och rattande och vid minsta felmanöver så sitter jag i snödrivan. En mycket nyttig upplevelse som alla förare borde testa med sin bil under kontrollerade förhållanden för att lära sig hur bilen fungerar och för att vara beredd när en paniksituation uppstår.
    

    


    
    

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.