Tre gashybrider från SEAT

Publicerad 2017-12-14

SEAT gashybrider på Frankfurtmässan

Är gashybrider framtiden? SEAT introducerade under Frankfurtmässan en satsning på gasdrift som ett skonsamt och effektivt miljöalternativ. Nu står det klart att satsningen rullas ut i Sverige under 2018.

    
SEATs gashybrider kan köras på biogas och erbjuder ett hållbart och kostnadseffektivt alternativ till traditionella bränslen.
    
-Satsningen på gashybrider är otroligt viktig för oss eftersom gas är ett hållbart alternativ som fyller tomrummet mellan traditionella bränslen och eldrift. I Sverige har vi dessutom fördelen att ha en väl utvecklad biogasindustri som gör att vi till stor del skulle kunna vara självförsörjande när det gäller gasdrift av våra fordon, säger Per Brinkenberg märkeschef på SEAT Sverige.
    

Ett hållbart alternativ som inte kostar skjortan

Redan nu kan man beställa Ibiza och Leon som gashybrider och under 2018 lanseras även nya Arona TGI. Modellerna tillverkas på samma produktionslina som det övriga modellprogrammet och är färdigutrustade för både bensin och naturgas/biogas från start.
    

Seat Arona


    
Ibiza TGI har en total körsträcka på drygt 1200 kilometer (ca 390km med gasdrift) med CO2-utsläpp för CNG på 88 g/km och med biogas blir utsläppen ännu lägre. Ingen annan teknologi är i närheten av detta när det gäller körsträcka.
    
Prismässigt är ambitionen att gasmodellerna ska ligga i nivå med priset för motsvarande bensinalternativ. En Ibiza TGI gashybrid kostar fr. 147.700:- att jämföra med lanseringspriset för bensinalternativet som är 139.900:-. Med bonus/malus stödet på 10.000:- från 1 juli 2018 blir prisbilden för en TGI därmed något lägre jämfört med motsvarande bensinmotor.
    

Är fordonsgas ett bra alternativ och är det svårt att hitta tankställen?

Fordonsgas bidrar till renare luft och en mer hälsosam miljö. Den består av den enklaste kolvätemolekylen som finns bl a metan. Fordonsgas är alltså det bränslet som har lägst kolinnehåll, vilket är mycket mer miljövänligt än bensin och diesel. Fordonsgasmotorer släpper ut ungefär 25% mindre CO2 än en jämförbar bensinmotor. Om man tankar bilen med 100% biogas kan CO2-utsläppen minskas med mer än 80%.

Ni har säkert hört talas om NOx som är ett samlingsnamn för alla kväveoxider. Kväveoxid är en giftig gas som framför allt finns i våra dieselbilar. Biogas eller fordonsgas är att föredra och det är inga konstigheter att tanka fordonsgas. Idag finns det närmare 170 tankställen över hela Sverige, från Boden i norr till Trelleborg i söder. Dock kan det variera i pris beroende på vart du bor, från 14:75 kr/kg till 19:50 kr/kg.
Här kan du se vart du kan tanka fordonsgas
    


Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.