ANNONS:

ANNONS:

Audi Quattro - En världsnyhet?!

Publicerad 2016-02-22


    
Sedan 1980 talet har Audi varit synonymt med quattro och över 7 miljoner bilar har sålts med Audis patenterade permanenta fyrhjulsdrift. Men nu kommer en världsnyhet. Audi Quattro - med Ultrateknik
    
Quattro med ultra-teknik – Vad innebär det? Världsnyheten består i ett intelligent system som prediktivt växlar mellan framhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Genom att avaktivera fyrhjulsdriften när den inte behövs sparar man bränsle, och tack vare den nya quattro-tekniken kan fyrhjulsdriften aktiveras redan innan föraren behöver den. Quattro-systemets elektronik arbetar tillsammans med en rad kontrollsystem som varje tiondels millisekund analyserar data från såväl styrning och motor som accelerationen i både sidled och längdled. Systemet kan dessutom aktiveras enligt tre steg; proaktivt, förutseende och reaktivt. Jag ska försöka förklara denna viktiga innovation utan att bli allt för teknisk.

    


    
Den proaktiva aktiveringen bygger på data från bilens olika system och nätverk. Styrsystemet kan exempelvis i förväg räkna ut om bilens främre innerhjul riskerar att tappa greppet i en kurva. Själva uträkningen sker en halv sekund i förväg och systemet kan då när som helst aktivera fyrhjulsdriften.
    


    
Den förutseende aktiveringen sker genom att Quattro-systemets kontrollenhet analyserar förarens körstil, tar hänsyn till det valda läget i Audi drive select-systemet och antispinnsystemets läge, samt om bilen har släpvagn tillkopplad.Om en förändring av underlaget i stället sker plötsligt, exempelvis genom en snabb övergång från asfalt till is, sker övergången reaktivt.
    


    
Systemet arbetar helt utifrån bilens förhållanden och underlag, oavsett om det handlar om körning på en snötäckt vinterväg eller på en torr motorväg. En optimal kraftfördelning mellan främre och bakre axeln beräknas hela tiden av Quattro-systemets kontrollenhet, som i sin tur tar hänsyn till ESC-data, omgivningens förhållanden, körsituationen och förarens önskemål för att fördela kraften dit den behövs mest för bästa framkomlighet och maximal körglädje.
    


    
Genom att justera inställningarna i Audi drive select-systemet kan föraren i förväg ställa in kraftfördelningen av Quattro-systemet. Auto-läget optimerar körningen utifrån aktuella förhållanden för att leverera bästa grepp och de mest balanserade köregenskaperna för ett varierat underlag. I Dynamic-läget skickas mer kraft snabbare till bakaxeln för att ge mer grepp vid snabb körning då underlaget är halt. På respektive hjul finns dessutom vridmomentkontroll som elektroniskt kan begränsa innerhjulens kraft, så att dessa inte tappar greppet i snabba kurvor.
    
    
Hur upplevdes skillnaden? Vi fick börja med att köra Nya Audi A4 med konventionell Quattro permanent fyrhjulsdrift på en slingrande sträcka över 10 km utanför Innsbrück i Österrike. A4:ans välbalanserade chassi tillsammans med Quattron ger en stabil och trevlig körupplevelse. Bilen känns väldigt följsam, även när den blir provocerad på slingrande bergsvägar eller på motorvägen. Då pratar vi 100 procent Quattrodrift på hela sträckan.
    
Sedan var det dags att prova nya A4 Quattro med Ultra-teknik. Samma sträcka, samma förare, samma förutsättningar. Även fast jag provocerade bilen ganska ordentligt, kände jag ingen skillnad, och det är positivt. Bilens och systemets beteende övervakades och loggades av Audis tekniker som åkte med i bilen. Efteråt fick jag veta att Quattrodriften bara varit aktiv 50,5% av körsträckan, halva sträckan kördes med enbart framhjulsdrift, utan att jag märkt det.
    


    
De röda sträckorna indikerar Quattrodrift och de gröna framhjulsdrift. Systemet känner av förarens beteende och omgivningens förutsättningar, för att prediktivt och blixtsnabbt skifta mellan de två lägena. I bilköerna genom Innsbruck och på mer raka vägbanor jobbade endast framhjulsdriften. Systemet kopplade om till Quattrodrift i de mer kurviga och backiga partierna. 16 gånger under denna relativt korta sträcka kopplade systemet mellan de olika driftlägena.
    
Målet är minskad bränsleförbrukning och lägre CO2 utsläpp utan att kompromissa med prestandafördelarna med Quattro. I det perspektivet är det ett viktigt steg i rätt riktning och utifrån min upplevelse känns det som Audi verkligen lyckas med det. De deklarerade siffrorna Audi själva kommit fram till är en besparing på 0,3 g/100 km i CO2 utsläpp (uppmätt utifrån ett antal hundra mil på en sträckning runt Ingolstadt). Det låter kanske lite men beräkna att en genomsnittlig tjänstebil rullar 2000 mil per år och att Audi producerat cirka 194.000 Quattro bilar/år senaste 36 åren (totalt 7 miljoner fordon) så pratar vi 11,6 miljoner gram/år i minskade C02 utsläpp. I Sverige såldes cirka 12.000 Quattrobilar under 2015 vilket enligt samma beräkningsmodell skulle ge en minskning på 720.000 gram/år, vilket är viktiga siffror.
    
Prestandamässigt, märkte jag ingen skillnad mellan permanent fyrhjulsdrift och det nya Quattrosystemet med ultrateknik, vilket är själva poängen. Trots att endast 50 procent av körsträckan nyttjade Quattrodriften, betedde sig bilen precis som jag förväntar mig att en Quattro ska göra när det väl gäller. Det är ett väldigt gott betyg och det bådar gott i ”quattro-land”.
    
Första modellen som kommer med nästa generations quattro med ultra-teknik är nya Audi A4 allroad quattro med S tronic. Den blir tillgänglig under andra kvartalet 2016 Därefter kommer tekniken stegvis att introduceras i ytterligare modeller med längdsmonterade motorer med såväl manuella växellådor som automatiska S tronic. Framförallt handlar det om Audis 2.0 liters motorer.
    
Vi fick också uppleva UR-quattron på nära håll. Där vi fick genomgången stod en av de första Audi ur quattro bilarna i helt fantastiskt skick. En fantastiskt fin bil som väcker minnen från 80-talet och slingrande skogsvägar i dalarna.
    


    
Alexander Stenvall
alexander@tjanstebilen.se
    

Dela med dina vänner och kollegor

Nyheter

Biltester

ANNONS:

Miljö och teknik

Guider och tips