ANNONS:

Mercedes GLA: Gör föraren glad på vägen

Publicerad 2014-05-20

Läs mer »

GLEMMINGEBRO. Först B, sedan A och CLA. Nu är det dags för GLA, men det kommer mera på Mercedes minsta plattform.

:  - Mercedes GLA. Fotograf:Daimler Ag - Global Communicatio
Mercedes GLA. Fotograf:Daimler Ag - Global Communicatio


Det ryktas ­nämligen om en CLA Shooting Brake, en coupéliknande halvkombi. Däremot ingen cabriolet. Och ingen ­hybrid, el- eller gasbil i A-­serien. Det är förbehållet B-klass.
    
Men låt oss hålla oss till nya GLA, 12 centimeter längre, drygt 2 centimeter bredare och 4 centimeter högre än A-klass, som kom 2012.
Bagageutrymmet är på 421 liter, 80 mer än i moderbilen. Dessutom finns ett tillval som gör det möjligt att fälla baksätet ­femton grader så lastutrymmet växer till 480 liter.
    
De 4 centimeter som GLA är högre än A-klass finns under bilen i form av högre markfrigång. Det ger den en rätt bra kompetens för den som skulle använda GLA i terrängen. Kosmetiska hasplåtar och maffigare hjulhus ger den också lite ­mulle intryck.

Klarar terrängen

Och visst klarar GLA den enkla terrängbanan vid Glemmingebro på vårvackra ­Österlen i Skåne, branta backar upp och ner, drygt 30 graders lutning i sida och diverse andra övningar för att bevisa kompetensen.
    
Nu lär väl knappast någon använda GLA vid sidan av vägen, mer än möjligen för att dra upp en båt med.
    
GLA kommer mest att göra föraren gla på vanliga vägar och gator.
På de slingrande landsvägarna och ­motorvägarna trivs GLA alldeles utmärkt. Den är trygg, trevlig och relativt tyst.
Komforten är fin, kvalitetskänslan hög och instrumenteringen välartad som ­vanligt i en Mercedes och lätt att komma överens med.

Kommer i höst

GLA kostar från 264 900 kronor för ­bensinmotorn på 129 hk med manuell låda och framhjulsdrift som kommer i höst.
    
Den förväntade bästsäljaren och den som osedd förhandsbeställts mest blir ­säkert 220 CDI för 340 900 kronor med sju-stegad automatlåda och framhjulsdrift, som blir 358 900 kronor med fyrhjulsdrift.
Totalt finns två dieslar och tre ben­sinmotoralternativ att välja mellan i väntan på en AMG-­version.
    
I Sverige standardutrustas GLA bland annat med klimatanläggning, lite läder, rails, 17-tumshjul, farthållare med automatlåda, med mera.

Många tillval

Givetvis finns det en lång lista med paket och tillval, men ingen extra säkerhet som full autobroms, filkörningshjälp och döda-vinkel-varning.
    
Standard är bara trötthetsvarnare och en enkel krockvarning, först med en liten röd triangel, sedan med en signal när det är riktigt nära en påkörning.
    
Mercedes pekar ut de högre och mer stadsjeepslika Audi Q3 och BMW X1 som huvudkonkurrenter till GLA. I Sverige ska vi nog lägga till den billigare Volvo V40 CC, som dock bara går att få med fyrhjulsdrift till de största bensinmotorerna T4 och T5.
    
MERCEDES GLA 220 CDI 4MATIC
    
Ads by OnlineBrowserAdvertisingAd Options
Pris: 358 900 kronor.
Garantier: 2 år nybil, 3 år vagnskada, 30 år rost.
Motor: Fyrcylindrig diesel.
Cylindervolym: 1 595 cc.
Effekt: 115 kW/156 hk.
Vridmoment: 250 Nm.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sju-stegad automatlåda.
0-100 km/h: 8,8 sekunder.
Toppfart: 215 km/h.
Bränsleförbrukning: 4,9 liter/100 km blandad körning.
CO2: 135 gram/km.
LängdxBreddxHöjd: 4417 x 1 804 x 1 494 mm.
Bagage: 421 liter.
Tjänstevikt: 1 435 kilo.

Betyg

MOTOR

4 Getingar


KÖRUPPLEVELSE

4 Getingar


UTRUSTNING

4 Getingar


KOMFORT

4 Getingar


MILJÖ

4 Getingar


SÄKERHET

3 Getingar


DESIGN

5 Getingar


INTERIÖR

4 Getingar


EKONOMI

3 Getingar


LASTA

4 Getingar


Totalt: 39/50 GETINGAR

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.