ANNONS:

Nya Polo - facelift och ännu snålare motorer

Publicerad 2014-05-16

I slutet av maj lanseras nya Volkswagen Polo på den svenska marknaden. Nya Polo har uppdaterats med ännu snålare motorer och ny teknik men framför allt med nya infotainment- och säkerhetssystem som tar ett stort kliv framåt och sätter ny standard i klassen.

    
Design och interiör
Designen på nya Polo har förfinats ytterligare och interiören har uppdaterats. Bland annat har LED-strålkastarna och belysningsenheten nertill som inkluderar dimljus, kurvljus och varselljus fått ny design. Bakifrån skiljer man nya Polo från föregångaren genom uppdaterade baklyktor, ny bakspoiler, sidoreflektorer, och ny utformning av stötfångaren som bidrar till ett mer dynamiskt utseende.
Invändigt har interiören uppdaterats med nytt material, nya klädslar, dekorpaneler samt ett nytt kombi-instrument. Den nya treekrade ratten har hämtats från Golf (multifunktionsratt är tillval).
    
Infotianment och nya säkerhetsfunktioner
Polo sätter en ny standard i klassen vad gäller utbud av funktioner som ökar komforten, säkerheten och körglädjen. Nya Polo är den första Volkswagenmodellen som är utrustad med den senaste generationens infotainmentsystem med pekskärmar.
När det gäller säkerhet är multikollisionsbromsen standard i samtliga versioner av nya Polo. Systemet bromsar bilen automatiskt om en kollision skulle inträffa. En stor nyhet är den adaptiva farthållaren ACC som känner av och anpassar avståndet till bilen framför under färden. Front Assist inklusive City Emergency Brake har tidigare bara funnits i större Volkswagenmodeller men är nu standard i tre av de nya Polo-modellerna. Andra nyheter är bland annat parkeringssensorer, vilket förenklar bland annat fickparkeringar avsevärt, backkamera, trötthetsvarnare och ställbart sportchassi.
    
Bränsleeffektivare motorer
Nya Polo har ett uppdaterat motorprogram med tre- och fyrcylindriga motorer. Samtliga versioner klarar utsläppskraven enligt EU6-normen och har som standard start-/stop-system med bromskraftåtervinning.
Bränsleekonomin har förbättrats med upp till 21 procent. Exempelvis förbrukar den dieseldrivna versionen TDI BlueMotion (75 hk) endast 3,1 l/100 km (82 g/km CO2), vilket gör den till en av marknadens mest bränsleeffektiva femsitsiga bilar. TDI BlueMotion klassas som miljöbil i Sverige.
På den svenska marknaden erbjuds två bensinversioner (TSI 90 och TSI 110), samt två dieseldrivna alternativ (TDI BlueMotion och TDI 90).
    
Nya Polo lanseras på den svenska marknaden i slutet av maj (vecka 22) och går att beställa redan nu. Trots alla nyheter såsom högre standardutrustning, ny teknik, uppdaterad interiör och exteriör, är prisbilden i nivå med föregångaren. Exempelvis är det rekommenderade cirkapriset 148 000 kronor för instegsmodellen TSI 90, vilket endast är 100 kronor högre än sin föregångare.
    

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.