Nya Audi R8 LMX först i världen med laserstrålkastare

Publicerad 2014-05-13

Audi R8 LMX bjuder på nervkittlande prestanda och banbrytande teknik och är en bil som verkligen sticker ut. Specialmodellen Audi R8 LMX är utrustad med en trimmad V10 och är den första serietillverkade bilen i världen med laserhelljus.

    
Audi R8 LMX är den första serietillverkade bilen i världen med laserhelljus. Det nya laser helljuset kompletterar LED-helljuset på R8 LMX och förbättrar både sikten och säkerheten avsevärt. Det är mindre tröttande för det mänskliga ögat och gör det lättare att särskilja kontraster. Laserdioden är aktiv i hastigheter fr.o.m. 60 km/h och uppåt. Ett kamerabaserat sensorsystem används för att upptäcka andra trafikanter och för att aktivt reglera ljusbilden så att de inte bländas.
    
Audi R8 är starkt kopplad till racingvärlden med sin högvarviga mittmonterade motor, hjulupphängning med dubbla bärarmar och aluminiumkaross i Audi Space Frame-teknik. Audi R8 LMX finns som coupé i en begränsad serie på 99 exemplar. Med en effekt på 570 hk och ett vridmoment på 540 Nm accelererar den 5,2 liter stora V10:an upp bilen från 0 till 100 km/h på endast 3,4 sekunder. Topphastigheten är 320 km/h och snittförbrukningen ligger på 12,9 liter per 100 kilometer (299 gram CO2 per kilometer) . En kompakt, 7-stegad S tronic-växellåda förmedlar motorkraften vidare till quattro permanent fyrhjulsdrift. 19"-fälgarna kombineras med kolfiberarmerade keramiska bromsskivor som har en diameter på 380 mm fram. Bakom de exklusiva designerfälgarna skymtar rödeloxerade bromsok. Fälgarna är skodda med däck av dimensionen 235/35 R 19 fram och 305/30 R 19 bak.
    
Även rent utseendemässigt sticker den nya toppmodellen ut med sin individuella arablå Audi exclusive-lackering med kristalleffekt. En fastmonterad bakspoiler skapar mer downforce på bakaxeln. Liksom splittern i frontspoilern, luftintagen på sidorna, motorhuven, backspegelkåporna, sidoblades, bakvingen och diffusorn, är den tillverkad av kolfiberarmerad plast (CFRP) och har en matt finish. Single frame-grillen, luftintagsgallren fram och gallret bak går alla i titangrått. Sportavgassystemet mynnar ut i svarta, högglanspolerade ändrör. De dynamiska linjerna går igen även i den svarta interiören med blå dekordetaljer. De skålade, fällbara sätena är klädda i finnappa med ett rutmönster i sepangblått och arablå baksidor. Sepangblå sömmar går igen i bl.a. handbromshandtaget, mittkonsolen, ratten och instrumentkåpan. Ett sepangblå rutmönster pryder även det svarta innertaket i alcantara och de svarta dörrpanelerna i finnappa.
Fler detaljer vittnar om att detta är en unik bil. Kolfiber med matt finish används på mittkonsol och handbromshandtag, liksom i inläggen i dörrarna och runt förarplatsen. Belysta aluminiumdetaljer, märkta med det unika numret i den begränsade serien, har integrerats i instegslisterna av CFRP. Växelväljaren till S tronic-växellådan är liksom knästödet dekorerad med finnappa och golvmattorna har svarta bårder och sepangblå sömmar. Audi R8 LMX kommer vi få se på vägarna redan nu i sommar och priset i Tyskland startar på ca. 210.000 Euro.
    


Dela med dina vänner och kollegor