ANNONS:

e-Golf - Das e-Auto

Publicerad 2014-05-20

I höstas lanserades e-up! – Volkswagens första serieproducerade elbil. Genom e-Golf introducerar märket nu sin andra elbil på kort tid. e-Golf är ”Das e-Auto” – den har samma goda vägegenskaper, åkkomfort och generösa utrymmen och imponerar med sin låga energiförbrukning, låga elkostnaderna och den starka elmotorn. De första leveranserna till svenska kunder beräknas ske under första kvartalet 2015 och du kan redan nu beställa din e-Golf.

    
Tyst och stark
Volkswagen e-Golf är en pigg, stark och trevlig bil som imponerar med sin låga energiförbrukning, 12,7kWh/100km, och den låga elkostnaden, ca 1,3kr/mil (vid elpris på ca 1kr/kWh. Trots alla sina miljöfokuserade egenskaper levererar e-Golf verkligt sportig prestanda. Golf har alltid stoltserat med ett utmärkt chassi och vägegenskaperna har nu vässats ännu mer genom att batteriet integrerats på ett platsbesparande sätt i golvet, vilket ger bilen en låg tyngdpunkt.
    
e-Golf drivs av en 115 hk (85 kW) stark elmotor med permanenta magneter som tagits fram av Volkswagen – precis som den 1-växlade växellådan och batteriet. Den praktiskt taget ljudlösa elmotorn levererar redan från stillastående ett vridmoment som man annars finner i bilar med betydligt fler hästkrafter under huven. Elmotorn har ett maximalt varvtal på 12 000 v/min och ett vridmoment på 270 Nm – direkt från start. Resultatet av detta är att framhjulsdrivna e-Golf kommer upp i 60 km/h på 4,2 sekunder (0-100 km/h: 10,4 sekunder). På motorväg är topphastigheten elektroniskt begränsad till 140 km/h. Räckvidden för e-Golf är 190 km enligt den europeiska körcykeln NEDC, räknat på en snittförbrukning på 12,7kWh/100km och en laddning på 24,2kWh.
    
Enkel att ladda
Att ladda en e-Golf går att göra i princip över allt. Vid de snabbaste CCS-laddningsstationerna tar det ca en halvtimme att ladda batteriet till 80% av sin totala kapacitet. Uttaget för laddning sitter gömt bakom ”tankluckan” och är av typen Combined Charging System (CCS/Combo2), vilket är den föreslagna standarden för laddning inom EU för alla bilmärken senast år 2017. Det stöder både DC- och AC-laddning så att föraren enkelt kan ladda sin bil på de flesta laddstationer – oavsett vilken typ av laddning som erbjuds. Laddningens start och stopp kan man enkelt styra via en app i sin smartphone, samt se när bilen beräknas vara fulladdad. Man kan också förklimatisera (värma/kyla) bilen genom appen, så att den fulladdade bilen har önskad kupétemperatur vid start.
    
Volkswagens återförsäljare erbjuder ett laddboxpaket (230V/16A) från Bosch. Då ingår även en installation hemma hos kunden. Med laddboxen kan e-Golf laddas från tomt batteri till fullt på cirka åtta timmar (e-up! ca sex timmar). Det rekommenderade priset för paketet och installationen är 11 500 kronor.
    
Det går också att ladda e-Golf med en vanlig sladd för ett 230-volts uttag. Effekten bestäms via en dosa på sladden. Denna sladd samt en laddkabel för publik laddning (Typ 2/Mode 3) ingår när man köper en e-up! eller e-Golf. Om man trots allt skulle hamna i en situation där man står med ett helt tomt batteri och bilen behöver bärgas erbjuder Volkswagen i Sverige två fria bilbärgningar de två första åren.

Redan nu kan du beställa din e-Golf. Det rekommenderade cirkapriset är från 374 900 kronor (inklusive batteriet). Med supermiljöbilspremien inräknad blir priset 40 000 kronor lägre, det vill säga 334 900 kronor.
    


Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.