Volvo V60 Plug-in Hybrid får facelift med R-Design

Publicerad 2014-04-25

Volvos V60 Plug-in Hybrid var en av de bäst säljande hybridbilarna i Europa under 2013. Nu tuffar man till sig lite och gör en facelift för att öka modellens attraktionskraft genom de dynamiska R-design-attributen.

    
R-Design-versionen av V60 Plug-in Hybrid har fått en sportig framtoning med hjälp av ett antal unika interiör- och exteriördetaljer. Exteriört kompletteras de detaljer som är typiska för Plug-in Hybrid-modellen av en R-Design-front, bakre diffusor och 18-tums "Ixion"-hjul.
På insidan har bilen fått en komplett R-Design-inredning. Sportstolar klädda i en kombination av svart nubuck och perforerat läder är standard. Inläggen med perforerat svart läder och de kontrasterande sömmarna ger en både spännande och harmonisk inredning som fullbordas av det svarta innertaket. Samtidigt har Plug-in Hybrid-modellens speciella instrumentering och informationsvisning behållits.
    
Framhjulen hos Volvo V60 Plug-in Hybrid drivs via en sexstegad automatväxellåda av en femcylindrig 2,4-liters turbodiesel som ger 215 hk och ett vridmoment på 440 Nm. Bakaxeln drivs av en elmotor som utvecklar 68 hk och ett vridmoment på 200 Nm. Elmotorn försörjs av ett litiumjon-batteripaket på 11,2 kWh som monterats under golvet i lastutrymmet.
    
Föraren kan välja körläge via tre knappar som ger bilen tre helt olika temperament: Pure, Hybrid eller Power.
I standardläget Hybrid har koldioxidutsläppen reducerats till endast 48 g/km. Det motsvarar en bränsleförbrukning på 1,8 liter/100 km (enligt NEDC-körcykeln för certifiering av hybridbilar).
Dessutom – genom att trycka på en knapp kan föraren välja att köra upp till 50 kilometer enbart på el, eller att utnyttja den kombinerade kraften hos dieselmotorn och elmotorn och få ett kraftpaket med hela 283 hästkrafter och ett vridmoment på 640 Nm.
    


Dela med dina vänner och kollegor