Nya Peugeot Boxer

Publicerad 2014-04-22

I början av hösten 2014 lanseras nya Peugeot Boxer. En bil för de stora transporterna, som motsvarar förväntningarna efter den framgångsrika föregångaren. Med höjd kvalitetsnivå, förstärkt kaross, exklusivare utrustning och snålare motor gör det nya Boxer till en av de mest mångsidiga, komfortabla och driftsbilliga bilarna i klassen.

    
Nu kommer fjärde generationen Boxer och med den följer en rad förändringar för att höja kvalitetsnivån ytterligare jämfört med föregångaren som lanserades 2006. Nya tekniska lösningar, högre säkerhet och komfort, lägre ägandekostnader och ökad flexibilitet tar transportbilen till nästa nivå. Nya Peugeot Boxer har utsatts för många hårda tester och körts i extrema förhållanden, merparten med full last och på varierande vägbanor, för att testa hållbarheten och tillförlitligheten och simulera verkligt extremt användande under en 10 års period. Detta har resulterat i nya Peugeot Boxer.
    
Nya Boxer har fått en mer elegant inramning med nya strålkastare där grillen är inspirerad av nya Peugeot 308. Även bakljusen har fått ett nytt utseende med en annorlunda ljussignatur som förbättrar bilens synlighet från sidan. Man har förstärkt karossen för ökad styvhet och använt mer ljudisolerande material. Man har även förstärkt bakdörrarna och tillsatt nya skjutdörrsmekanismer och gjort en ny konstruktion för stötdämparinfästningen för styvhet, ökad komfort och bättre vägegenskaper. Det finns ett brett utbud av versioner med möjlighet att anpassa till verksamheten. Nya Peugeot Boxer kommer med tre olika axelavstånd (3,0 m, 3,45 m och 4,04 m), fyra olika karosslängder och tre olika höjder vilket göra att det finns sammanlagt åtta karosstyper och en lastvolym på mellan 8 och 17 m3. Man har även effektiviserat ett urval av 2,2-liters HDi-motorer tack vare reviderat insprutningssystem. De vridstarka dieselmotorerna med mycket låg bränsleförbrukning bidrar till låga drifts- och underhållskostnader.
Nya Peugeot Boxer kommer med fyra olika motoralternativ:
2,2 HDi på 110, 130 respektive 150 hästkrafter samt 3,0 HDi på 180 hästkrafter.
På 2,2 HDi har bland annat insprutningssystemet modifierats för att ytterligare sänka förbrukningen med 1,3 l/100 km, motsvarande 34 gram CO2/km (L3H2 2,2 HDi 130).
    
Nya Peugeot Boxer har även fått en ansiktslyftning invändigt med modernare utseende och materialval av högre kvalitetskänsla, samtidigt som utrustningsnivån har höjts. Instrumentpanelen har gjorts om och fått nya kontroller och en ny stereoanläggning (cd-radio) med Bluetooth som standard. Förutom musikstreaming är funktionen viktig ur säkerhetssynpunkt, då föraren talar i telefon via högtalarsystemet. Funktionerna styrs med knappar på ratten. Till sin hjälp har även föraren ett modernt navigationssystem och en backkamera, som med rörliga färglinjer underlättar manövrerandet av bilen. Säkerhetssystem som ABS, ESP och EBA (nödbromsassistans) är standardutrustning. Antisladdsystemet har även en Hill Start Assist-funktion, start-i-backe-assistent. Den nya funktionen HDC (Hill Descent Control), som föraren aktiverar med en knapp på instrumentpanelen vid körning i nedförslut, underlättar körningen, särskilt vid halt underlag. Bilen reglerar då automatiskt gas och broms för en så säker färd som möjligt.
Liksom för samtliga Peugeots transportbilar finns det en mängd utrustningsalternativ och påbyggnationer som är skräddarsydda för olika yrkeskategorier.
    


Dela med dina vänner och kollegor