Golf R 400 nytt sportbilskoncept från Volkswagen

Publicerad 2014-04-22

På bilsalongen i Beijing presenterar Volkswagen sportbilskonceptet Golf R 400. Bilen har 400 hk och gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder och har en topphastighet på 280km/h. Perfektion i minsta detalj både invändigt och utvändigt.

Det var inte länge sedan den senaste serietillverkade versionen av Golf R presenterades – 300 hk stark och fyrhjulsdriven. Med sin acceleration från 0 till 100 km/h på bara 4,9 sekunder och sin topphastighet på 250 km/h (begränsad), är detta den vassaste serietillverkade Golf som någonsin rullat ut från fabriken och en av de piggaste sportbilarna i sin klass.
    
Nu presenterar Volkswagen sportbilskonceptet Golf R 400, ett riktigt kraftpaket. 400 står för 400 hk och har 100hk mer än Golf R. Tack vare sin kompakta högeffektsmotor (2,0 TFSI), sin lätta växellåda med dubbla kopplingar och sin låga karossvikt väger Golf R 400, inklusive sin fyrhjulsdrift, endast 1 420 kg. Detta ger ett vikt/effektförhållandet på imponerande 3,55 kg/hk. Volkswagens permanenta fyrhjulsdrift – 4MOTION – är också ett av de mest bränslesnåla systemen i sitt slag. Dessutom är Golf en utomordentligt aerodynamisk bil – så också R 400.
    
Motorn, en 2,0 TSI som har tekniska släktband till den WRC-motor som används i rally-VM och jämfört med Golf R och dess 300hk starka motor har Golf R 400 hela 100hk mer och ger en topphastighet på 280hk (begränsad) som gjord för tyska autobahn. Här är det perfektion in i minsta detalj som genomsyrar hela Golf R 400 – från motorn till stora delar av den nya designen. Golf R 400 är utvecklad av Volkswagen R GmbH – Volkswagens speciella sportbilsdivision vilket också syns på både design och formgivning. Volkswagens formgivare har gjort flera förändringar av designen för Golf R 400. Karossen har breddats med 20 mm på vardera sida för att ge plats åt 19-tumsfälgarna som också sitter placerade längre ut. Framskärmarna har fått en helt ny design och är kraftigt utställda och är en modern tolkning av legendariska ”Rallye Golf G60” från 1988. Även hjulhusen bak på Golf R 400 är utställda. Fronten har också fått en ny design och har i mina ögon blivit djärvare. Bakpartiet har fått en kaxigare look och påminner om Golf R32 där de två avgasrören är integrerade i mitten. Även invändigt är Golf R 400 är till stora delar specialgjord där kolfiber är det dominerande materialet på dörrar och instrumentpanel, och klädseln i motorsportstolarna i framsätet är av Alcantara och carbonläder. Sammanfattat ett riktigt krutpaket med perfektion i minsta detalj.
    


Dela med dina vänner och kollegor