Världens tio mest värdefulla bilvarumärken

Publicerad 2014-03-13

Toyota toppar Brand Finances lista över världens mest värdefulla bilvarumärken. Toyotas varumärke uppskattas vara värt 34,9 miljarder dollar. Tvåa på listan är BMW.

TOYOTA AURIS. Bränslesnål modern hybrid.
TOYOTA AURIS. Bränslesnål modern hybrid.


    
Toyotas varumärke uppskattas vara värt 34,9 miljarder dollar, vilket innebär att det japanska varumärket även i år intar förstaplatsen på Brand Finances lista över världens mest värdefulla bilvarumärken. Det skriver 24/7 Wall Street.
    
Tvåa på listan kommer BMW, vars varumärke uppskattas vara värt 29 miljarder dollar. Även på tredje och fjärde plats återfinns tyska bilmärken: Volkswagen och Mercedes-Benz, vars varumärken uppskattas vara värda 27,1 respektive 24,2 miljarder dollar.
    

Världens tio mest värdefulla bilvarumärken

[Varumärke, land, uppskattat värde]
Toyota, Japan, 34,9
BMW, Tyskland, 29
Volkswagen, Tyskland, 27,1
Mercedes-Benz, Tyskland, 24,1
Honda, Japan, 22,2
Nissan, Japan, 21,2
Ford, USA, 20,2
Porsche, Tyskland, 11,4
Hyundai Motors, Korea, 9,2
Renault, Frankrike, 9
    


    

Källa: Affärsvärlden.se

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.