Volvo förhandsvisar ny bil – markerar omstart

Publicerad 2014-01-18

Läs mer »

Snart presenterar Volvo den viktigaste modellnyheten på många år. Nya XC90 markerar en omstart: Första Geely-Volvon, första bilen byggd på nya plattformen, första modellen med Volvos nya designspråk. Dessutom är XC90 modellen som ska rädda USA-marknaden. Concept XC Coupé är försmaken till ödesmodellen.

:  - Volvo Concept XC Coupé.
Volvo Concept XC Coupé.


Premiären av nya XC90 närmar sig. Det blir Volvos första modell som markerar den nya riktningen mot mer känslomässig design.
Då får vi också en tydligare bild av vad vi kan vänta oss från kommande modeller när det är dags för generationsskifte.
I höstas fick vi se VolvoConcept Coupé. Det var första exemplet på Volvos nya designspråk under ledning av designchefen Thomas Ingenlath. Mer känsla och mindre slätstruket – nu ska Volvo sticka ut hakan mer med spännande former.

Nyckeldetaljer

Nya Concept XC Coupé visar några nyckeldetaljer. Den t-formade led-belysningen i strålkastarna har vi sett tidigare. Nu får vi också se hur Volvo tänker sig bakljusen i kommande suv-modeller. Den flytande grillen och det skulpterade akterpartiet är en tydlig referens till klassikern P1800.
    
En stor motorhuv och en midjelinje som löper som en båge längs bilen är andra viktiga särdrag, säger man på Volvo. Bilen är byggd på Volvos nya skalbara plattform som debuterar i och med XC90, och som kommer att användas i alla kommande medelstora och stora modeller.

Hög säkerhet

XC Coupé ska också vara en uppvisning i den senaste säkerhetstekniken från Volvo. Vi kan räkna med en mycket hög säkerhetsnivå i nya XC90. Nuvarande version får fortfarande toppresultat i krocktester, trots att modellen är över tio år gammal!
    
Volvo kommer att satsa stort på sin nya motorfilosofi: Fyrcylindriga, effektiva motorer.
Behövs mer kraft är lösningen elektrifiering. Nya XC90 är byggd från grunden för att kompletteras med modern hybridteknik. Plats för batterier och elmotorer finns från början, och Volvo slipper modifiera bilen i efterhand. XC90 kommer att lanseras i en plug-in hybridversion parallellt med de ”vanliga” versionerna.

Minst 300 hästar

Den fossila kraftkällan blir en bensindriven, fyrcylindrig turbomotor på minst 300 hästkrafter som får hjälp av en elmotor. Vi kan räkna med ett vridmoment på över 600 Nm och klassledande förbrukning i suven, enligt Lex Kerssemakers, produktstrategichef på Volvo. Vilka förbrukningssiffror vi kan vänta oss avslöjar man ännu inte.
Att man väljer att bygga plug-in hybriderna med en bensinmotor i botten beror på att man vill ha ut bilen snabbt på den globala marknaden. Men dieselalternativ kommer senare.

Ska bli lyxigare

Modellen markerar inte bara en nystart med ett nytt formspråk, också insidan kommer att bli helt annorlunda än i dagens bilar.
    
Styrelseordföranden för Geely, Li Shufu, har tidigare uttryckt ett missnöje med interiören, som enligt honom inte är tillräckligt lyxig. Till sin hjälp har man tagit Robin Page, som har designat insidorna på Bentley Continental och Mulsanne. Också infotainmentsystemet blir nytt. Förebilden är Apple – det ska vara lika enkelt att hantera en XC90 som en iPad, säger man på Volvo.

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.