Här är bilarna som förändrade världen

Publicerad 2014-01-10

Läs mer »

De flesta bilar som byggs uppmärksammas under en kort tid innan de ersätts av nya modeller och glöms bort för evigt.
    
Men det finns också bilar som förblir odödliga ikoner, bilar som satt så djupa avtryck i historien att de för alltid blir ihågkomna.
    
Här berättar vi om några av modellerna som förändrade bilvärlden.

:  - Lamborghini Countach.
Lamborghini Countach.

LAMBORGHINI COUNTACH

Få supersportbilar har väckt så många känslor och lockat till sig så många trånande blickar som Countach. Bilen visades för första gången 1971 och produktionen kom i gång 1974. Till att börja med fick Countach ärva den fyralitersmotor som satt i Lamborghini Miura. Sen fick modellen en 4,8-liters V12:a - och mot slutet av Countach:s livstid växte den till 5,2 liter.
    
Att köra bilen i dag är en upplevelse, så här råa bilar släpps inte lösa nu för tiden. Ochkomforten... ja, det blir knappast sämre än så här. Motorljudet är dock oslagbart.
Arvtagare: Lamborghini Aventador.

PORSCHE 911 TURBO

Porsche presenterade sin första 911 Turbo 1973 och sedan dess har Porsche 911 varit en superkraft i sportbilsvärlden. Den första bilen hade en 3,0-litersmotor som gav 260 hk. Den som får chansen att köra en sådan här bil i dag får en fantastisk upplevelse.
Bilen är förvånansvärt sofistikerad för sin tid - och samtidigt är den härligt rå och oförlåtande. Jämför man den med en helt ny Porsche 911 Turbo så känner man igen mycket av karaktären, trots att 40 år skiljer bilarna åt. Kanske är detta bilvärldens tydligaste exempel på evolution.
    
Arvtagare: Porsche 911 Turbo S.

CORVETTE

Kanske kan man säga att Corvette är Amerikas motsvarighet till Europas Porsche 911. Den första generationen kom 1953. Bilen hade en speciell design, den hade sportiga vägegenskaper med dåtidens mått mätt - och den hade en kaross i det moderna materialet glasfiber.
    
Bilen har utvecklats under 60 år och nu är sjunde generationen här. Det finns naturligtvis inte en enda skruv kvar sen 50-talet, men mycket är sig likt - till exempel satsar man på lättviktsmaterial. I C7:an har glasfibern ersatts av modernare kompositmaterial och av kolfiber.
    
Arvtagare: Corvette C7.

MINI

Musik, design, film, konst... på 1960-talet dök Mini upp överallt. Och den här lilla, kultstämplade modellen fortsätter att dyka upp i alla möjliga kulturella sammanhang än i dag. En förklaring till bilens framgångar är att den är sällsynt rolig att köra - framför allt om man hittar en Cooper S. Designen med hjulen långt ut i hörnen har bidragit till en fin väghållning och sedan lanseringen 1959 har många Mini hamnat på racerbanorna.
    
Nu är det BMW som äger varumärket. Men de moderna bilarna visar sinaförfäder en hel del respekt.
Arvtagare: Mini Cooper S.

VOLVO AMAZON KOMBI

Tittar man i backspegeln så blev 1962 ett mycket viktigt bilår för Sverige. Det var nämligen då som Amazon kom i kombiutförande - och sedan dess har kombibilarna legat oss svenskar riktigt varmt om hjärtat.
    
1962 var det en 1,8-litersmotor på 75 hk som gällde och 1969 kom en tvålitersmaskinen B20 på 90 hk. Samma år lades produktionen av Amazon ner, men grundtankarna bakom modellen, med fokus på det praktiska och på säkerheten, lever fortfarande kvar. Nu heter folkhemsbilen Volvo V70 och har just genomgått en uppdatering.
    
Arvtagare: Volvo V70.

LAND ROVER DEFENDER

Land Rover Defender är en sällsynt stryktålig bil som övervunnit besvärlig terräng i mer än ett halvt sekel. Få modeller i historien har varit så trogna sina rötter som Land Rover Defender. Den första bilen presenterades 1948 och Land Rover har sedan dess fortsatt att bygga bilar i samma anda. Naturligtvis har Land Rover löpande uppdaterat modellerna, men en ny Defender har fortfarande påfallande många likheter med den första generationen. Det är mycket tydligt bakom ratten.
    
Nu snackas det om att Land Rover ska pensionera Defender.
    
Arvtagare: Land Rover Defender.

FIAT 500

Den första generationen av lilla Fiat 500 charmade Europa i nästan 20 år, bilen byggdes mellan 1957 och 1975. Från början satt det en luftkyld tvåcylindrig motor på blygsamma 15 hästar under den lilla motorhuven i aktern. Andra versioner - med mer effekt - kom senare. 500 Sport som kom 1958 hade hela 21 hk...
Fiat insåg storheten i den gamla designen och lanserade 2007 en modern tolkning av bilen. 2011 blev banden till historien ännu tajtare, då nya Fiat 500 försågs med en tvåcylindrig motor. Nu vattenkyld och monterad i fronten.
    
Arvtagare: Fiat 500.

FORD MUSTANG

Sagan om Ford Mustang började 1964, när de första bilarna rullade av bandet. Och sedan dess har många kapitel skrivits i berättelsen om den här bilen. Mustang kom snabbt i ett antal karossversioner och med flera motorer. Mest kända är kanske de trimmade prestandamodellerna GT 350 och GT 500 som hade den legendariska Carroll Shelby som upphovsman.
    
Mycket av charmen i den första Mustangen försvann när generation två kom 1974. Och det tog många år innan det blev bättre. Den femte och nuvarande generationen är dock en rätt ball bil.
    
Arvtagare: Ford Mustang.

VW TYP 1

Snacka om succé! Folkan, Bubblan, Baggen eller vad man nu föredrar att kalla Volkswagen Typ 1, började tillverkas 1938 - och 21,5 miljoner exemplar blev det innan den sista av Ferdinand Porsches skapelser rullades ut från fabriken i Mexiko. Svansmotorn i Typ 1 var från början på 24 hk och hade en cylindervolym på knappt en liter. Större varianter kom med tiden, VW 1500 hade upp till 50 hk. Säkerheten var noll. Men charmen maxad.
    
1999 kom VW med New Beetle, som byggde på VW Golf. Och 2011 kom nästa generation, också den baserad på VW Golf.
    
Arvtagare: Volkswagen Beetle.

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.