ANNONS:

Morgondagen bjuder på beteendestyrda bilförsäkringar

Publicerad 2013-12-12

Finns det någon magisk formel för att minska bilolyckorna, utsläppen och korta bilköerna? KTH-forskare tror nämligen det och har tagit fram ett beteendebaserat mätsystem.

    

Dmitry Kalinovsky - En bild av en bil som krockat


Ett system som kopplar ett säkert beteende bakom ratten till lägre försäkringspremier kommer att vända upp och ner på den globala försäkringsbranschen. Det visar marknadstester. Enligt en studie från Ptolemus Consulting Group så visar den att vi år 2017 kommer ha närmare 70 miljoner försäkringstagare som kommer ha någon form av beteendebaserad försäkring.
    
Forskare på KTH arbetar med att ta fram metoder som plockar fram relevant riskinformation från det enorma dataflödet som kommer från sensorer i bilar och mobiltelefoner – även kallat försäkringstelematik. Resultaten från detta vill de använda för att ge bilförare en mer rättvis försäkringspremie. Genom att koppla ihop all information ges det nya möjligheter att beräkna risker.
    
Informationen kommer från sensorer, GPS-navigering och digitala kartor med mobil kommunikation. Som det fungerar idag så bygger dagens försäkringspremie på statistik som ålder, kön, bilmärke, förarens yrke etc.
    
– I de nya systemen är det informationen från sensorerna som hjälper bilföraren att påverka sin försäkringspremie. Försäkringstelematik kommer att omdana hela branschen globalt, säger Peter Händel, professor i signalbehandling.
    
    
Försäkringsbranschen är mycket intresserad av den här forskningen och systemen finns redan för kommersiellt bruk och utvärderas löpande av både svenska och internationella försäkringsbolag.
    
    
Med hjälp av appar så kan bilförare hjälpas åt att skapa en miljövänligare och säkrare trafik på vägarna, säger Peter Händel. Apparna öppnar också upp för att enkelt och snabbt sprida tekniken, jämfört med tidigare nämnda telematiklösning som kräver speciella underhållsprogram. Vägen blir kort till tillämpning med 7 miljarder mobilanvändare världen över.
    
– Det är en tragedi när olyckan är framme. Med den här tekniken kommer försäkringsbolagen snabbt och lätt kunna erbjuda kunderna så kallade mikroförsäkringar, en försäkring som bara är ett klick bort, säger Peter Händel.
    
Av Lotta Ekberg
    
    
    
Till artikeln i sin helhet

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.