Advertisement

Volvo V60 Polestar – 350 hästar i superkombin!

Publicerad 2013-12-09

Läs mer »

GÖTEBORG. En kombi som gör 0–100 på under fem sekunder.
Med sin sexcylindriga motor på 350 hästar är nya Volvo V60 Polestar något extra.
    
ALLT OM BILAR har besökt Polestar för en förhandstitt på bilen, som lanseras i Sverige i vår.

:


Polestar grundades för att vara Volvos officiella motorsportpartner med uppgift att driva racingteam. Vid sidan av tävlingsverksamheten har Polestar också utvecklat programvara för effektoptimering till Volvos olika modeller. Kombinationen av företagets erfarenheter inom de båda områdena har resulterat i två uppmärksammade konceptbilar, först en C30 och sen en helt galen 508-hästars S60. En produktionsversion av S60, som säljs i Australien, släpptes också förra året.

Kommer till Sverige

Nu lanserar Polestar en bil bygger på uppdaterade V60 och S60. Bilen ska säljas i flera länder, de som hittills kommunicerats är Kanada, Nederländerna, Japan, Schweiz, Storbritannien, USA – och Sverige. Exakt hur många bilar som kommer att byggas har ännu inte offentliggjorts, men siffran 750 exemplar har nämnts.
Motorn i S/V60 Polestar är en uppdaterad sexcylindrig T6-maskin. Motorn har utrustats med en ny twin scroll-turbo och en ny laddluftskylare. Effekten uppges till 350 hästkrafter och vridmomentet till 500 Nm. 0–100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten har begränsats till 250 km/h.
    
Automatlådan som sitter i Volvobilarna har nu blivit snabbare och har försetts med växlingspaddlar för att man också ska kunna växla manuellt. Polestar har också petat i det Haldexsystem som sköter fyrhjulsdriften, för att mer av kraften ska skickas till bakhjulen.
Ordentligt uppdaterat chassi
    
Chassit har modifierats för att bli styvare, 80 procent styvare uppger Polestar att fjädrarna är. Polestar-Volvon har också fått specialbyggda stötdämpare från Öhlins och egendesignade 20-tumsfälgar, som ytterligare ska förhöja den sportiga känslan i bilen. Innanför de biffiga framhjulen sitter 371 millimeter stora bromsskivor och sexkolvsok från Brembo.
    
Exteriört har Polestar också piffat till S/V60 en aning. En ny vinge på bakluckan, en framsplitter som ska förbättra luftflödet och en diffusor i bak som ska hjälpa vingen att öka marktrycket är de mest iögonfallande detaljerna. När det gäller inredningen är det mesta helt standard, man hittar dock några Polestar-loggor som avslöjar att man inte sitter i vilken vanlig Volvo som helst.
    
Bilarna ska börja levereras i juni. Vad de kommer att kosta är ännu inte riktigt klart, men räkna med drygt en halv miljon kronor.

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.