ANNONS:

Audi RS7 Sportback: Vägrar kompromissa

Publicerad 2013-11-28

Läs mer »

NECKARSULM, TYSKLAND. Allt eller inget. Det här är en bil för den som vägrar att kompromissa och som har råd med att nöja sig med det allra bästa.
    
Audi RS 7 Sportback ser läcker ut, den är skön att åka i och den är snabb som bara den.
    
Kan man önska sig något mer? Ja, kanske.

:  - Fotograf:Abdruck Fuer Pressezwecke Honora
Fotograf:Abdruck Fuer Pressezwecke Honora


Redan i våras kom Audi med sin BMW M5-dödare RS 6 Avant. Den här ­kombin har väckt mycket uppmärksamhet, ­kanske framför allt tack vare sin V8- motor med dubbelturbo som ger 560 hk och 700 Nm. 0/100 km/h går på 3,9 ­sekunder och toppfarten är 305 km/h, när bilen är ut­rustad med det så kallade Dynamic plus-paketet. Det är sensationella siffror för en rymlig kombibil.
    
Men, alla gillar inte att köra kombi. Många föredrar en sedan eller en snygg kupé. Och många vill ha massor av effekt i motorn. Det är för dem RS 7 har kommit till världen.
    
Tekniken i Audi RS 7 Sportback är lånad nästan rakt av från RS 6 Avant. Samma V8 med dubbelturbo. Samma ­effektsiffror. Och samma 3,9-sekundersacceleration från 0-100 km/h.

Går som ett tåg

Kraften går genom en åttaväxlad tiptronic-låda. ­Permanent fyrhjulsdrift med en oljekyld mellandifferential och en sportdifferential i bak ser till att hjulen hela ­tiden har grepp.
Audi RS 7 har luftfjädring som standard. Här kan man som förare välja om man vill ha en bekväm eller sportig fjädring. Vill man köra hårt väljer man "dynamisk". Bilen sänks då en aning och fjädringen blir styvare. För mer extrem sportkänsla erbjuder Audi en sportfjädring med Dynamic ride control som tillval. Systemet består av stålfjädrar och justerbara stötdämpare. Komforten är fortfarande hyfsad, men bilen blir ordentligt stötig när man ställer in sportläge.
    
Bilen går som ett tåg på motorvägen. Inga problem att hålla en marschfart på över 200 km/h på autobahn. RS 7 är också förvånansvärt pigg och exakt i styrningen. Trots en tjänstevikt på nära två ton styr bilen lekande lätt in i varje kurva.
    
Grundpriset på RS 7 är 1 113 000 kronor. Och till det kommer extrautrustning som kan skena iväg flera hundra tusen till. Men har man råd så får man en riktig drömbil.

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.