Trafiksäkerheten blir en klassfråga

Publicerad 2013-11-05

Läs mer »

Riksdagsledamot Mats Pertoft, MP, säger att han klarar sig alldeles utmärkt med dubbfria däck året om – trots att han bor på landet och jobbar i stan.
    
Nu vill han att kommunen ska få rätt att införa avgift på dubbdäck, något som enligt Motormännen gör trafiksäkerhet till en klassfråga.
    – Det är jättebra för Mats Pertoft att han klarar sig, men man måste ha rätt att välja, säger Erik Kjellin, Motormännens trafiksäkerhetsansvarig.

:  - Trafiksäkerhet blir en klassfråga, tycker Erik Kjelldin på Motormännen. Foto: Bertil Ericson / TT
Trafiksäkerhet blir en klassfråga, tycker Erik Kjelldin på Motormännen. Foto: Bertil Ericson / TT


I veckorna har halkan orsakat flera olyckor – och nu åker vinterdäcken på i stora delar av landet. Och de storstadsbor som väljer dubbdäck bör betala extra, menar Mats Pertoft, MP, i ett debattinlägg på Expressen. Avgiften är tänkt att få ner halten av skadliga PM10-partiklar i luften som enligt forskning vid Karolinska institutet kan leda till att barn föds med bestående hälsoproblem.
    – Främst ser jag till hälsoaspekterna, säger Mats Pertoft.
I biltrafiken är det sandning och slitage på vägbanan under vår och vinter som partiklarna sprids.

"Blir en klassfråga"

Men Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen, ger nya avgifter rött ljus.
    – Det skulle göra trafiksäkerheten till en klassfråga, säger han och fortsätter:
    – Jag ifrågasätter inte forskningen. Dubbdäck är ett problem och river upp partiklar, och det måste vi bemästra. Men det finns bättre sätt.
Som exempel nämner han bättre städning och bindning av vägdamm.
    – Men det är en utgift för kommunen, skatter är en inkomst, så då väljer man det i stället, säger Erik Kjellin.

Norge en förebild

Det finns redan förbud mot dubbdäck på utsatta områden i flera storstäder, bland annat på Hornsgatan i Stockholm, men effekten är svårmätt.
    
Enligt Stockholms stads trafikborgarråd Ulla Hamilton, M, och stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö, C, skulle fler förbud bli komplicerat då kontroll av fordon kostar samt gör förbudet städerna mindre tillgängliga för besökare. I ett förslag till regeringen önskar de i stället ett avgiftssystem – med Norge som förebild.
    
I Oslo har antalet dubbdäck halverats sedan en avgift om 1 300 kronor per säsong infördes år 2004 enligt SLB analys.
Stämdes av EU 2011 bötfälldes Sverige av EU för att ha haft för höga halter av PM10 under 2005-2007. De drabbade områdena var Mellansverige samt storstadsområdena Stockholm och Göteborg.
    – I södra Sverige har du betydligt lägre användning av dubbdäck och norrut kör man oftast på vinterväglag. Men städer som Umeå ligger i riskzonen, säger Martin Juneholm som är nationell luftkvalitetssamordnare vid Trafikverket.

Svårt att se effekt

Men forskningen är inte entydigt, vare sig kring säkerhetsvinster eller hälsopåverkan.
    – Det finns en hel del forskning som visar att dubbdäck skapar en stor andel av partiklarna i luften under vår och vinter, och annan forskning som visar att dessa partiklar är skadliga för hälsan. Men man kan inte säga hur stor del av effekten som dubbdäcken står för, säger Martin Juneholm. Under försöket i Norge syntes ingen förändring i trafiksäkerheten, menar Martin Junholm.
    – Generellt sett kan vi säga att effekten av dubbdäck i moderna bilar med antisladdsystem knappt är märkbar.

Ruggar upp underlaget

I ett nytt vinterdäcktest som Motormännen genomfört tillsammans med Teknikens Värld hamnar dubbdäck på plats ett till sju.
Erik Kjellin menar också att de dubbfria däcken blir mindre säkra om de dubbade försvinner.
    – Dubbdäck ruggar upp underlaget så att dubbfria däck får bättre grepp. Skulle alla däck vara dubbfria däck måste väghållningen bli bättre, och då måste Mats Pertoft vara beredd att betala för den. Inte bara i innerstan, utan även för dem som bor utanför städerna men åker in för att arbeta.

Kan inte avgiften vara ett sätt att göra det?

– Bilisterna är pålagda väldigt många avgifter redan som det är. Det är inte rimligt att kommunen lägger över ansvaret och kostnaderna på bilisten.

"Klarar mig alldeles utmärkt"

Miljöpartiets Mats Pertoft säger att han hittills inte haft några problem att ta sig till jobbet även utan dubbar.
– Jag bor på landet, visserligen i Stockholms län, men klarar mig alldeles utmärkt med dubbfritt, säger han.
Motormännens Erik Kjellin kontrar:
    – Det är jättebra för Mats Pertoft att han klarar sig, men man måste ha rätt att välja utifrån sina egna förutsättningar, säger Erik Kjellin, Motormännens trafiksäkerhetsansvarig.

Ingen kommentar från Borg

Frågan ligger nu hos finansdepartementet och den 11 september i år skrev finansminister Anders Borg att han inte yttrar sig i frågan innan saken är utredd.

Dela med dina vänner och kollegor