Advertisement

Så har Porsche bevarat själen i 911

Publicerad 2013-11-04

Läs mer »

August Achleitner har varit ansvarig för Porsches 911-serie under de senaste 12 åren.
    
Men hans passion för Porsche 911 har funnits mycket längre än så. För ALLT OM BILAR berättar han om hur man bevarar själen i en bilmodell och om hur han ser på framtidens Porsche 911.

:


Hur har Porsche 911 kunnat hänga i så länge?
    – En del mycket viktiga saker har inte förändrats under de här 50 år sedan. Konceptet är fortfarande oförändrat, med motorn bak i bilen. Vilket är väldigt ovanlig i dag. Unikt när det gäller sportbilar, det finns ingen annan som har den här arkitekturen. Den andra saken är den sexcylindriga boxermotorn med sitt speciella ljud. Det har inte förändrats sedan 1960-talet. Och när man tittar på bilen så har den fortfarande samma form och samma styling. Visst är det mycket modernare i dag, men ser man en Porsche från 1963 och en 2014 års modell så är de väldigt lika.
    
Vad är det bästa som du har bidragit med till 911:an?
    – Well, 991-generationen måste jag säga. Den här bilen har jag varit ansvarig för från början till slut. Visst jobbade jag med den tidigare 997, men den ärvde plattformen från 996. 991 är en helt ny bil med en helt ny plattform.
    
Vad gjorde du innan du började jobba med Porsche?
    – Jag har jobbat med Porsche i 30 år. Jag började på chassiavdelningen och har sen jobbat på flera andra avdelningar. Från början hade jag ambitionen att stanna några år, kanske fem. Men här är jag fortfarande.
    
Vilken bil skulle du säga är 911:ans värsta konkurrent? Vilka tävlar du mot?
    – När de gäller den nya turbon skulle jag säga Ferrari 458, som är en väldigt bra bil. När det gäller hela Porsche så är det nog vi själva som är den värsta konkurrenten. Många är så nöjda med sina bilar så att de inte vill byta till en ny modell. Det säger oss att vi verkligen hela tiden måste förbättra oss.
    
Vad tänkte du om Porsche innan du började jobba med bilarna? Minns du din första kontakt med märket?
    – Ja, jag minns när jag var 6–7 år. Jag bodde i Köln, eftersom min pappa jobbade på Ford där då. En av våra grannar hade en röd Porsche 356. Han höll ständigt på med den där bilen. Han putsade och han installerade specialdelar. Jag tror att jag sedan dess har drömt om en röd 911.
    
Nu när du verkligen har möjligheterna – har du en röd 911 i dag?
    – Nej… om jag ska vara ärlig så har jag en silverfärgad. Kanske borde jag byta till en röd.
    
Ja, det tycker jag att du ska göra. Framtiden då, hur ska du lyckas bevara 911:ans själ i en värld där alla bara tänker på miljön?
    – Ja, det viktigaste är att föra den här bilen in i framtiden med reducerad bränsleförbrukning. Vi måste se till att det fortsätter att vara socialt accepterat att köra Porsche. Låg bränsleförbrukning är nödvändigt för imagen.
    
Elbilar då, har Porsche en plats i en värld där alla bilar är elbilar?
    – För några år sedan tyckte jag att det var hemskt att tänka på elbilar. Men det visar sig att det finns elbilar som är riktigt roliga att köra. Det kommer så klart att bli en utmaning att få en sådan bil att kännas som en Porsche.

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.