TEST BMW X1 får facelift – här är nyheterna

Publicerad 2013-11-01

Läs mer »

BMW gjorde ett stort nummer av sin lilla X1 som då den kom -09 var 20 cm kortare än storebror X3 och 40 cm kortare än X5.
Ändå är X1 i storlek med konkurrenterna, Kia Sportage, VW Tiguan och den något större Volvo XC60.
    
Efter nu ynka tre år uppgraderas BMW X1 på en rad punkter.

Foto: Staffan swedenborg - NY DESIGN. Efter tre år är det dags att ge BMW:s lilla suv X1 en ansiktslyftning. Foto: Staffan swedenborg
NY DESIGN. Efter tre år är det dags att ge BMW:s lilla suv X1 en ansiktslyftning. Foto: Staffan swedenborg


BMW X1 har inte varit någon storsäljare i Sverige utan hamnar långt ner i Bil Swedens försäljningsstatistik med totalt 4 000 sålda bilar sedan den svenska premiären för tre år sedan. Ändå finns modellen som både två- och fyrhjulsdriven.
    
Vad har hänt med utseendet? Inte så mycket. Bredd och höjd är desamma men längden har plussats på med två centimeter. Strålkastarna har fått en liten uppfräschad design och körriktningslamporna på framflyglarna har flyttats upp till ytterkant på backspeglarna. Frontspoilern har också fått ett nytt utseende där luftintagen delats upp i tre sektioner. Även inredningen har fått en lätt, mycket lätt uppdatering.

Bra för fyra – helst inte fem

Mycket är hämtat från BMW:s 3-serie. Knappar, reglage samt den gamla hederliga handbromsspaken känns igen. En nyhet är Eco Pro-knappen på mittkonsolen som då den är intryckt optimerar ekonomisk körning.
Fyra fullvuxna åker här utmärkt men helst inte fem. Baksätet med ryggstöd är justerbart men också fällbart i 40/20/40 vilket gör att man kan få plats med en hel del bagage. 420 liter i normalläge eller 1 350 lådliter då jag fällt de tre baksätesdelarna.
    
Med tre bensinare och fem dieslar och ovanpå det både två- och fyrhjulsdrivning blir alternativen många. Normalt sett ligger drivningen med 60% på bakhjulen och 40% på framhjulen. Men skulle väggreppet bli sämre kan kraften skyfflas steglöst upp till 100% till den axel som bäst behöver den.

Många motoralternativ

Minstingen är bensinaren 18i - 150 hk och över den två versioner med BMW:s turboladdning twin-scroll som ger 184 respektive 245 hk. Gillar man oljebrännare finns fem versioner att välja på: 16d - 116 hk, 18d - 118 hk, 20d - 184 hk och som i 20d EfficientDynamics ger 163 hk. Förbrukningen på den sistnämnde är 0,45 liter milen och är den enda miljöklassade X1 med 119 g CO2/km. Det betyder noll kronor i fordonsskatt de första fem åren.
    
X1 toppar med en 25d på 218 hk. Alla versioner har start&stop-teknik, även de med åttastegad automatlåda (tillägg 21 000:-). Med vanligt B-körkort får man hänga på 2 000 kilo på kroken om X1 är fyrhjulsdriven. Med bara bakhjulsdrivning får maxsläpet väga 1 800 kilo eller 1 300 kilo med B-kort.

Utpräglad personbilskänsla

Väghållningen är inget att klaga på. BMW X1 har en väl utpräglad personbilskänsla. Fyrhjulsdrivningen jobbar hela tiden för att ge maximalt grepp när jag försöker provocera bilen. BMW X1 xDrive25d visar med råge upp en förstklassig körglädje som BMW alltid haft och som lätt lockar fram entusiasten bakom ratten.
    
Med bara en diskret facelift är frågan om X1 har "det" för att ta sig upp från sin 70:e plats på Bil Swedens topp-lista. Närmaste konkurrent är Kia Sportage som innehar plats 23 och sedan VW Tiguan på plats 22. Volvo XC60 är i det närmaste ointaglig från sin 7:e plats, "men ingenting är omöjligt", säger Michael De Geer, PR-ansvarig hos BMW Sverige som siktar mot toppen.

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.