Nya Peugeot 208 GTI – mogen och effektiv

Publicerad 2013-10-23

Läs mer »

NICE. Grundtanken med GTI är lika enkel som rolig: Man stoppar en stark motor i en billig standardbil. Och vips så har man en sportbil som många har råd att köpa.
    
Peugeot 208 GTI är det senaste tillskottet i klassen. Rolig, snabb - och faktiskt också rätt skön att åka i. ALLT OM BILAR har hårdkört den på kurviga franska bergsvägar.

:


På en avlyst vägsträcka i närheten av Nice visar nya Peugeot 208 GTI hur roligt det kan vara att köra bil. Väghållningen är grym och styrningen är exakt. Bilen dansar mjukt igenom kurvorna, trots att vi håller ett högt tempo och pressar den följer 208 GTI snällt minsta vink utan att protestera.
    
Bilen har inte alls det heta temperament som den vilt sladdande 205 GTI, som Peugeot byggde på 1980-talet. 208:an är mer mogen och mer ­effektiv.
    
Tråkigt, kanske en och annan GTI-puritan kan tycka. Peugeot har dock medvetet valt att göra ­bilen lugn och snäll för att kunna locka fler ­kunder. Och de gör nog helt rätt.

200 hästkrafter

Motorn i Peugeot 208 GTI är en fyrcylindrig turbomaskin på 1,6 liter, som hämtats från ­Peugeot RCZ. Det är en stark, liten motor som ger 200 ­hästar.
    
Det räcker för att den 1 265 kilo lätta bilen ska klara 0-100 km/h på 6,8 sekunder och nå en toppfart på 230 km/h. Motorn är bra och lättkörd, men kanske inte så rolig. Man saknar en liten ­extra knuff på slutet av varvregistret, men där är det dött.

Går mjukt och fint

Peugeot 208 GTI är som förväntat hårdare och mer stötig än den vanliga 208 - men bilen är ändå hyfsat bekväm att åka i. För att vara en så kvick, ­liten prestandabil går den förhållandevis mjukt och fint även på de lite sämre vägarna.
    
Bra, för många GTI-köpare vill nog både kunna köra fort och samtidigt kunna klara av sina vardagsresor utan att få ont i njurarna.

Diskret design

208 GTI har fått en ganska diskret design, det är småsaker som en liten vinge på bakluckan, större hjul och lite lack i fronten som skvallrar om att det är en GTI och inte en vanlig 208.Detsamma gäller inredningen.
    
Förutom sportstolar, några speciellt lackade ­detaljer och en mindre ratt ser det ut som i vanliga 208.
Prislappen är också ganska diskret, 229 000 ­kronor kostar bilen. Det är ett bra pris för så mycket körupplevelse.

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.