Så blir super-tunneln som tar dig till Europa

Publicerad 2013-10-17

Läs mer »

Tio minuter från Danmark till Tyskland under vatten. Om allt klaffar kan bygget av världens längsta undervattenstunnel påbörjas 2015, rapporterar Ny Teknik.

:  - PÅBÖRJAS 2015. Den planerade tunneln mellan Rödby och Puttgarden blir världens längsta undervattenstunnel för bil- och tågtrafik.
PÅBÖRJAS 2015. Den planerade tunneln mellan Rödby och Puttgarden blir världens längsta undervattenstunnel för bil- och tågtrafik.


År 2021 ska man slippa att vänta på färjan vid Rödby som korsar Fehmarn Bält över till Puttgarden. Förutom väntetiden tar resan 45 minuter. Men i den nya supertunneln tar samma resa bara tio minuter. När tunneln är färdig blir den världens längsta undervattenstunnel för bil- och tågtrafik med en sträcka på 17,6 kilometer.
Alla miljötillstånd är inte klara, men om allt klaffar ska bygget påbörjas 2015.

Många säkerhetssystem

För att resan under vatten ska bli säker är tunneln utrustad med flera säkerhetssystem. Ett sprinklersystem ska förhindra bränder, och kraftiga fläktar ska sprida eventuell rök i trafikens riktning.
Bilar framför en eventuell brand ska köra ut ur tunneln, medan bakomvarande trafikanter slipper röken och kan sätta sig i säkerhet. Varje hundrade meter finns en utgång till en evakueringstunnel, och där finns också räddningsutrustning, nödtelefon och manuellt brandlarm.

Kameror och sensorer

Resenärer informeras via elektroniska skyltar, högtalare och via radio. Tunneln är kameraövervakad och sensorer håller koll på om trafikflödet är normalt, och om larmar om luften i tunneln blir för dålig. Belysningen i tunneln ändras ju längre man åkt.
    
I början är tunneln grön, i mitten skiftar ljuset till gult, och i slutet av tunneln är ljuset blått.

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.