Upp till bevis: Så bra är Volvos tre kombibilar

Publicerad 2012-02-22

Praktiska, säkra och trygga. Och lite lagom Svenne Banan. Volvos kombibilar har för generationer av svenskar varit det självklara bilvalet - och det verkar hålla i sig. Biltillverkarens tre nuvarande kombimodeller ligger alla bra till i försäljnings- statistiken. Rättvist, för bilarna är bra.

    
Stora kombibilar säljer i Sverige. Och det är Volvo som varit kungar på den tronen i många år. Fortfarande toppar Volvo försäljningslistorna med V70, även om ärkerivalen Passat nafsar i hälsarna. 2011 såldes 22 207 V70 i Sverige. Populärast var D3-motorn som satt i drygt 56 procent av V70-bilarna.
    
Och det är lätt att förstå varför. Modellnamnet V70, som är inne på sin tredje generation och som uppdaterades inför modellåret 2012, har kvar den gamla Volvokänslan av trygg och säker folkhemsracer. Bilen är enligt alla tester en av de säkraste bilarna som man kan färdas i. Den upplevs som relativt oöm och lastutrymmet är både stort och praktiskt. Priset är helt okej jämfört med de tyska konkurrenterna, trots att Volvon nästan lyckas leverera samma premiumkänsla och komfort som BMW 5-serie och Audi A6. Och miljöalternativet DRIVe gör V70 attraktiv på tjänstebilsmarknaden, vilket kommer att förstärkas ytterligare under 2012 när miljöbilen får automatlåda som tillval.

Premiumkänsla

Precis som sina föregångare 245, 745, 945 och 850 är V70 en utpräglad bruksbil. Visst finns en del detaljer som ska flirta med premiumfolket, men den är i första hand byggd för att klara hårt slitage från barnfamiljer, transportera skrymmande last och överleva oändliga husvagnssemestrar. Och V70 klarar sitt jobb med bravur. V70 är en kvalitetsbil som man kan lita på i alla lägen.
    
Men V70 är inte en speciellt rolig bil att köra, även när det sitter något av de starkaste motoralternativen under huven. Komforten och funktionaliteten är på topp, men körglädje... nej. Här springer de tyska konkurrenterna ifrån. Fast det spelar ingen roll. V70 är som sagt en bruksbil. En bruksbil i världsklass.
    
Volvo V60 är däremot riktigt rolig att köra. Bilen, som kom modellåret 2011, är en betydligt piggare upplevelse än V70. Styrningen är mer följsam och chassit känns modernt och spänstigt. Vill man verkligen njuta bakom ratten på V60 väljer man också en ordentlig motor, och det finns flera att välja mellan. Den starkaste dieseln är D5:an på 215 hk. Med fyrhjulsdrift och den 304 hästar starka bensinmotorn T6 blir V60 ännu roligare. 0-100 km/t avverkas på 6,2 sekunder. Den vettigaste maskinen är dock den miljöklassade snåldieseln DRIVe, som klarar utsläppsgränsen 119 g/km.

Komfort i V60

Trots den glada körupplevelsen har Volvo inte prutat på komforten i V60. Här åker man bekvämt i alla farter, både i fram- och baksätet. Även ljudkomforten är helt i klass med konkurrenterna från Tyskland. Innerutrymmena i V60 är naturligtvis ¬mindre än i V70, men visst går det klara en ¬familjevardag och ta en ordentlig bilsemester. Packningen blir dock lite mer sparsam, 430 ¬liter jämfört med 555 liter i V70.
    
V60 är på många sätt en modern bil. Den är snygg, sofistikerad och trevlig att köra. Och samtidigt finns den klassiska oömma Volvokänslan här. Imponerande.
    
Och snart tar Volvo nästa steg med V60 - en dieselhybrid och en laddhybrid med den kraftfulla D5-dieseln under huven är på gång. Volvo har lovat att börja sälja laddhybriden i år. Då kan V60 bli en av världens absolut bästa bilar.
    
Den minsta kombin i Volvos modellprogram heter V50. Bilmodellen har hängt med ett bra tag, de första exemplaren tillverkades redan 2003. Och det syns, V50 ser långt ifrån modern ut. Ja, ska man vara helt ärlig så ser den rent gammal ut. Men det är fortfarande en bra liten kombi och upplevelsen bakom ratten har långt kvar till bäst-före-datumet.

Bästa miljökombin

V50 finns som miljöbilen DRIVEe med start/stopp-system. I V50 blir bränsleförbrukningen enligt Volvo 3,8 liter diesel per tio mils blandad körning. V50 DRIVEe släpper ut 99 gram koldioxid per kilometer, vilket gör den till Volvos bästa miljökombi hittills.
    
V50 finns naturligtvis med flera motoralternativ, fyra dieslar och två bensinare. Den starkaste är bensinmotorn T5 på 230 hk. Med den maskinen och med det sänkta sportchassi som går att beställa som tillval är V50 en riktig busbil.
    
Utrymmena i kupén är så klart begränsade, detta är inte en bil för den stora familjen. Men två vuxna färdas ändå hyggligt i baksätet. Och lastutrymmet är större än det ser ut att vara, 417 liter.

Fasas ut

V50 är på väg att fasas ut ur Volvos modellprogram, den ersätts av en ny V40 som presenteras på bilsalongen i Genève i mars. Hur bra den bilen blir vet vi inte än.Klart är dock att institutionen Volvokombi inte spelat ut sin roll i Sverige.
Nya Volvo V40 - snart är den här!
V50 försvinner ur Volvos modellprogram - och här under täcket finns den kommande efterträdaren V40. Bilden avslöjar att nya V40 har lånat formspråket rakt av från sin snygga storebror V60. Vad som döljer sig under huven kan vi bara gissa, men rimligen handlar det om flera små och snåla bensin- och dieselmotorer. I mars på bilsalongen i Genève gör V40 entré på riktigt. Då får vi veta allt.
    
FAKTA OM BILARNA
V50
Bränsletank: 52-60 l.
Lastvolym: 417 l.
Max släpvagnsvikt: 1 300-1 500 kg.
Tjänstevikt: 1 494-1 614 kg.
Totalvikt: 1 900-2 020 kg.
Max taklast: 75 kg.
HöjdxLängdxBredd: 1 457x4 522x1 770 mm.
Hjulbas: 2 640 mm.
Spårvidd fram: 1 548 mm.
Spårvidd bak: 1 544 mm.
Vänddiameter: 11,1 m.
Takhöjd fram: 988 mm.
Takhöjd bak: 968 mm.
Framsätesbredd i axelhöjd: 1 402 mm.
Baksätesbredd i axelhöjd: 1 374 mm.
Benutrymme fram: 1 057 mm.
Benutrymme bak: 873 mm.
Motoralternativ bensin: 2,0F (145 hk), T5 (230 hk).
Motoralternativ diesel: DRIVe (115 hk), D2 (115 hk), D3 (150 hk), D4 (144 hk).
V60
Bränsletank: 67,5 l.
Lastvolym: 430 l.
Max släpvagnsvikt: 1 300-1 800 kg.
Tjänstevikt: 1 636-1 844 kg.
Totalvikt: 2 100-2 310 kg.
Max taklast: 75 kg.
HöjdxLängdxBredd: 1 484x4 628x1 865 mm.
Hjulbas: 2 776 mm.
Spårvidd fram: 1 588 mm.
Spårvidd bak: 1 585 mm.
Vänddiameter: 11,5 m.
Takhöjd fram: 973 mm.
Takhöjd bak: 954 mm.
Framsätesbredd i axelhöjd: 1 447 mm.
Baksätesbredd i axelhöjd: 1 402 mm.
Benutrymme fram: 1 064 mm.
Benutrymme bak: 850 mm.
Motoralternativ bensin: T3 (150 hk), T4 (180 hk), T4F (180 hk), T5 (240 hk), T6 (304hk).
Motoralternativ diesel: DRIVe (115 hk), D3 (163 hk), D5 (215 hk).
V70
Bränsletank: 70 l.
Lastvolym: 555 l.
Max släpvagnsvikt: 1 300-2 000 kg.
Tjänstevikt: 1 739-1 952 kg.
Totalvikt: 2 190-2 410 kr.
Max taklast: 100 kg.
HöjdxLängdxBredd: 1 547x4 823x1 861 mm.
Hjulbas: 2 816 mm.
Spårvidd fram: 1 588 mm.
Spårvidd bak: 1 586 mm.
Vänddiameter: 11,7 m.
Takhöjd fram: 985 mm.
Takhöjd bak: 981 mm.
Framsätesbredd i axelhöjd: 1 457 mm.
Baksätesbredd i axelhöjd: 1 434 mm.
Benutrymme fram: 1 064 mm.
Benutrymme bak: 880 mm.
Motoralternativ bensin: T4 (180 hk), T4F (180 hk), T5 (240 hk), T6 (304hk).
Motoralternativ diesel: DRIVe (115 hk), D3 (163 hk), D5 (215 hk).
    
V50
    
Motor:+++++
Körupplevelse:++++
Utrustning:+++
Komfort:+++
Miljö:´++++
Säkerhet:++++
Design:++
Interiör:++
Ekonomi:++++
Lasta:+++++

    V60
    
Motor:++++
Körupplevelse:++++
Utrustning:++++
Komfort:++++
Miljö:++++
Säkerhet:+++++
Design:+++++
Interiör:++++
Ekonomi:++++
Lasta:++++

     V70
    
Motor:++++
Utrustning:++++
Komfort:+++++
Miljö:++++
Säkerhet:+++++
Design:++
Interiör:++++
Ekonomi:++++
Lasta:+++++

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.