ANNONS:

Mognare Honda Civic

Publicerad 2011-11-23

[ingress:MALAGA. Nya Honda Civic är mindre ploj och mer på riktigt jämfört med tidigare. Rymligare och bättre även om baksätet fortfarande har potential att utvecklas.
    
När första generationens Honda Civic föddes i början på 1970-talet var det på många sätt också den japanska bilens födelse. Visserligen var modellen närmast galet rostbenägen, men säljsuccén var ändå ett faktum. Sedan dess har Honda blivit världens största tillverkare av förbränningsmotorer.
    
Nya Civic lanseras dels med två från förra generationen hämtade bensindrivna sugmotorer på 1,4 respektive 1,8 liter. 100 och 142 hästkrafter. De har en trevlig karaktär med vibrationsfri gång, problemet sitter dock i avsaknad av vridmoment.
    
Lyckligtvis lanseras nya Civic också med en betydligt trevligare 2,2-liters dieselmotor med 150 hk och 350 Nm i vridmoment från 2 000 r/min.

Fin växellåda

Tyvärr erbjuds ingen automatlåda till dieselmotorn, enda alternativet är en sexväxlad manuell. Den har dock en behaglig och lätthanterad känsla med exakta lägen.
    
Honda säger sig lagt mycket arbete på förbättrad komfort och lägre ljudnivå i kupén, och det har gett resultat.
    
Troligtvis är det tystare än i förra generationens Civic, men inte lika tyst som klassledande Ford Focus. Komforten är i hög och chassit rappt och stabilt.
    
Kvalitetskänslan i kupén håller hög klass och förarplatsen är en av klassens bästa. Att det i framtiden kommer erbjudas en hybridversion är ingen hemlighet, men fram till dess är dieselmotorn
mitt val.
    
HONDA CIVIC 2,2 I-DTEC
    
     KATEGORI: Mellanklass.
PRIS: 229 900 kronor.
GARANTIER: Nybil 3 år/10 000 mil, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.
MOTOR: Diesel. Fyrcylindrig, cylindervolym 2 199 cc.
EFFEKT: 150 hk vid 4 000 r/min.
VRIDMOMENT: 350 Nm vid 2 000 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexväxlad manuell.
LÄNGDxBREDDxHÖJD: 4 290x1 770x1 470 mm.
AXELAVSTÅND: 2 610 mm.
TJÄNSTEVIKT: Cirka 1 363 kg.
TOTALVIKT: Cirka 1 910 kg.
MAX SLÄPVAGNSVIKT: 1 500 kg.
TANK: 50 liter.
FARTRESURSER: 0100 km/ tim 8,5 s, toppfart 217 km/tim.
BAGAGEVOLYM: 4771 210 liter (enligt VDA).
BRÄNSLEFÖRBRUKNING: 4,2 liter per 100 km vid blandad körning. (Enligt tillverkaren)
CO 2: 110 gram per km.*
MILJÖKLASSAD: JA
SKATT: Noll kronor de första fem åren.

    KONKURRENTER
    
Citroën DS4 e-HDi 110
PRIs: 210 900 kronor. Om Civic köps med hjärnan köps DS4 med hjärtat. Lätt att gilla. Trevlig motor, men saknar hästkrafter.
    
Ford Focus 1,6 TDCi
PRIS: 203 500 kronor. Om Focus ska ha miljöklassad dieselmotor får man klara sig med 35 hästar färre. Stabilare och rymligare än Civic.
    
EKONOMI
    
Med bensinmotorerna är Civic mycket prisvärd, men det är dieselmotorn man vill ha, och då stiger också priset. Vill man dessutom ha säkerhetssystemen blir Civic riktigt dyr.
    
KÖRGLÄDJE
    
Civic har genom historien varit erkänt lekfylld, och även om nya generationen har mognat finns det fortfarande körglädje kvar.
    
KOMFORT
    
Bra komfort i framstolarna, spänstig men bekväm fjädring. Baksätet är dock i minsta laget, speciellt om det ska sitta fullvuxna nordbor där.
    
SÄKERHET
    
Inte krocktestad i Euro NCAP, men med säkerhetssystem som aktiv farthållare nödbromssystem blir ändå betyget högt. Synd bara att det kostar extra.
    
BILKÄNSLA
    
Roligt och om än något udda val i den strama golfklassen. Mycket trevlig inredning med hög ergonomi och trevliga material.

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.