Advertisement

Brutalt snabb – se nya Porsche 911 Turbo S

Publicerad 2013-05-17

Läs mer »

Nu presenterar Porsche den nya 911 Turbo tillsammans med S-versionen. Nya Turbo S klarar 0-100 på brutalt snabba 3,1 sekunder! Men Porsche bjuder på många fler nyheter än så.

foto:


    Ny fyrhjulsdrift, aktiv bakhjulsstyrning, justerbar aerodynamik, led-strålkastare, sexcylindrig boxermotor med biturbo och upp till 560 hästkrafter. Det är några av ingredienserna som tillsammans utgör nya 911 Turbo. Toppmodellen S bjuder på det mesta som standard.

560 hästkrafter och förstärkt ljud

Den turboladdade 3,8 litersmotorn med sex cylindrar har direktinsprutning och ger 520 hk i 911 Turbo och 560 hk i S-modellen. Den här gången fimpar man den manuella lådan helt. Det är alltså bara Porsches automatiska sjuväxlade PDK-låda som gäller. Ny kylningsteknik och automatlådan ska ge en bränslebesparing på 16 procent jämfört med tidigare, och nu landar båda modellerna på en snittförbrukning på 9,7 liter/100 km. Ljudet är naturligtvis viktigt, och Porsche lanserar något de kallar för Sound Imposer – en ljudförstärkare som överför insugsljudet från turnon in i kupén via ett membran. Någon närmare förklaring får vi inte just nu.

Nytt system för fyrhjulsdriften

För bättre fördelning av kraften till hjulaxlarna har Porsche utvecklat ett nytt fyrhjulsdriftssystem med en elektroniskt styrd koppling. Systemet kan fördela ännu mer kraft till framhjulen om det behövs. Samtidigt har samspelet mellan motor, växellåda och fyrhjulsdriftssystemet optimerats och gjort toppmodellen ännu snabbare. 911 Turbo med Sport Chrono Package Plus-paketet accelererar från stillastående till 100 km/tim på 3,2 sekunder. Det är en tiondel bättre än förra generationens S-modell. Nya Turbo S klarar sprinten på bara 3,1 sekunder. Toppfarten är 318 km/tim.

Styr med bakhjulen

Bakhjulsstyrning i turbomodellerna förbättrar vägegenskaperna väsentligt både på bana och vid vardagskörning. Bakhjulen kan vridas upp till 2,8 grader beroende på fordonets hastighet. När framhjulen vrids i farter upp till 50 km/tim, styr bakhjulen i motsatt riktning. Effekten motsvarar en 250 mm kortare hjulbas och låter bilen styra in kvickare i kurvor och ger bättre styrrespons. Det förenklar dessutom manövrering och parkering. Vid farter över 80 km/tim styr bakhjulen i samma riktning som framhjulen. Effekten av det är detsamma som en förlängning av hjulbasen med 500 mm, vilket ger bilen bättre stabilitet, särskilt i höga farter.

Aktiv aerodynamik

Porsche har för första gången utvecklat aktiv aerodynamik på de nya 911 Turbomodellerna. Systemet består av en stabil frontspoiler som med hjälp av lufttryck kan justeras i tre lägen, och en bakre vinge som kan ställas in i tre lägen. Det gör det möjligt att fintrimma aerodynamiken i 911 Turbo antingen för hög toppfart eller bästa väggrepp. I det senare läget är frontspoilern fullt nedsänkt för maximalt marktryck på framaxeln. På samma sätt är den bakre vingen i sitt högsta och mest vinklade läge för mer maktryck på bakaxeln. Porsche säger att man har kapat varvtiderna på Nürburgrings nordslinga med upp till två sekunder enbart tack vare det här systemet.

Bredare – och lyxigare

Nya 911 Turbo är hela 28 millimeter bredare än Carrera 4. På S modellen får man dessutom med smidda 20-tums fälgar med centrumbult. Inredningen har förnyats i båda turbomodellerna och bygger vidare på den som finns i 911 Carrera. Särskilt välutrustad är Turbo S-modellen med till exempel en exklusiv inredning i en kombination av svart och rött, sportstolar justerbara i 18 riktningar och försedda med minne. Som i tidigare modeller är ljudanläggning från Bose standard. Men för första gången finns också en anläggning från Burmeister tillgänglig som tillval. Radarstyrd adaptiv farthållare, kamerabaserad skyltläsning och identifiering av hastighetsgränser är andra tillval.
    
Toppmodellen av 911-serien lanseras i Sverige från och med september 2013. Priset i Sverige är 1 535 000 kronor för 911 Turbo och 1 846 000 kronor för 911 Turbo S.

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.