En prisvärd sportbil med ljuvlig V8-motor

Publicerad 2013-05-17

Läs mer »

Corvette C6 kan bli ditt roligaste begagnatköp. Den är snabb, har riktigt fina vägegenskaper och en varvvillig V8 som låter helt ljuvligt. Nu går det dessutom att köpa ett exemplar till en nästan överkomlig peng.

foto:  - RIVSTART. Corvette C6 Cabriolet är riktigt mycket sportbil för pengarna!
RIVSTART. Corvette C6 Cabriolet är riktigt mycket sportbil för pengarna!

Det finns någon slags myt om att amerikanska sportbilar bara är snabba rakt fram. Och visst, det kan ha legat ¬något i det en gång i tiden. Men det var förr. Från och med generationen C5, som kom 1996, är det inget snack om att Corvette är riktiga sportbilar. Och C6, som kom 2005, tog på allvar Corvette upp i sportbilarnas elitserie.

Klenaste motorn på 400 hk

Den klenaste kraftkällan i Corvette C6 är en sex liter stor V8 på 400 hk och 542 Nm. 0-100 km/h går på 4,2 sekunder och toppfarten anges till 300 km/h för kupén och 290 för cabrioleten.
    
Corvette C6 är en lättkörd och mycket väl-balanserad bil, en stor del av hemligheten här -ligger i att motorn är placerad långt bak, bakom fram¬axeln. Viktfördelningen är nära 50/50.
    
Många exemplar har körts riktigt hårt - och många är direktimporterade. De bilarna kan ju vara helt okej, men det finns exempel på bilar som varit med om svåra olyckor och sedan lagats brist¬fälligt.
    
CORVETTE C6 CABRIOLET, 2005
Pris: Från cirka 240 000 kronor.
Motor: Åttacylindrig bensin.
Cylindervolym: 5 967 cc.
Effekt: 404 hk.
Vridmoment: 542 Nm.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, manuell.
Förbrukning: 13,0 liter per tio mils blandad körning.
CO2: 310 g/km.
LängdxBreddxHöjd: 4 450x1 850x1 250 mm.
Tjänstevikt: 1 550 kg.

    PLUS:
+ Körglädjen! C6 är en rolig och kompromisslös sportbil. Härlig styrkänsla, bra balans och pigga muskelstinna V8-motorer.
+ Priset. Går att hitta i bra skick från 240 000 kronor. Jämför man med andra bilar med liknande prestanda så är detta ett klipp.

    MINUS:
- Inredningen. Det är sportigt och man sitter bra i C6. Men interiören håller långt ifrån toppklass, amerikanskt så det förslår.
- Bränsle och miljö. De flesta C6:orna i Sverige körs inte så många mil per år. Och det är väl tur det! Det här är törstiga bilar.

    SE UPP MED:
! Oljeläckage. Det är inte så vanligt - men se till att det inte finns något oljeläckage från växellådan eller differentialen.
! Slocknande instrument. En del bilar har haft problem med att instrumentpanelen har slocknat. Kolla att allt funkar!

Dela med dina vänner och kollegor