ANNONS:

Nya på topp - världens mäktigaste varumärke

Publicerad 2013-03-05

Läs mer »

Enligt analytikerna på Brand Finance är Ferrari världens mest kraftfulla varumärke. Sportbilstillverkaren knuffar ner de mäktiga jättarna Google och Coca-Cola.

foto:  - KRAFTFULLT VARUMÄRKE. Här är Ferraris nya f1-racer för 2013. Superbilstillverkaren har världens mest kraftfulla varumärke enligt analytikerna på Brand Finance.
KRAFTFULLT VARUMÄRKE. Här är Ferraris nya f1-racer för 2013. Superbilstillverkaren har världens mest kraftfulla varumärke enligt analytikerna på Brand Finance.

Världens mest värdefulla varumärken enligt Brand Finance är Apple, följt av Samsung. Men det finns andra faktorer att mäta än totalt värde. När Brand Finance kikade på förtjänstmarginaler, genomsnittliga intäkter per kund, marknads- och reklamutgifter och lojalitet rullade ett varumärke upp till toppen – Ferrari. Och sett till nämnda faktorer slår man jättar som Google och Coca-Cola. På topp fem hittar vi också revisionsföretaget PwC och modejätten Hermes.

Bästa året hittills

2012 blev det bästa året i Ferraris 66-åriga historia, sedan man slagit det gamla intäktsrekordet från 2008. 7318 bilar levererades till kunder världen över, en ökning med 4,5 procent jämfört med året innan. Intäkterna landade på 2,433 miljarder euro – en ökning med åtta procent. Men på hemmamarknaden Italien går det trögt för Ferrari. Där sjönk försäljningen med 46 procent jämfört med 2011.


Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.