ANNONS:

ANNONS:

Supersnåla bilen bjuder på körglädje

Publicerad 2014-01-22

Läs mer »

PARIS. En supersnål bil som ändå bjuder på körglädje, det var målet när experterna på Peugeot Sport slog sina kloka huvuden ihop.
Resultatet blev en experimentbil packad med udda lösningar.

:  - ROLIGT! Peugeot 208 Hybrid Fe har två körlägen och i läge
ROLIGT! Peugeot 208 Hybrid Fe har två körlägen och i läge "FUN" blir det riktigt roligt när den lilla miljöbilen klarar 0-11 km/h på bara åtta sekunder.


Det ska inte vara tråkigt att vara snäll mot miljön. Det var en av grundteserna när Peugeot tagit fram 208 Hybrid FE. Kravet var att bilen bara skulle släppa ut 49g CO2 per kilometer, men samtidigt klara att accelerera från 0-100 på under åtta sekunder.
    
Vårt möte med experimentbilen sker vid en blåsig testbana utanför Paris. De båda bilarna är klarasedan ett par veckor, men Peugeots tekniker har jobbat in i det sista med finjusteringar. Bilarna anländer med ett högt vinande läte.

Ser normal ut

I passagerarsätet sitter en tekniker med laptop. Varje meter bilarna rullar dokumenteras. På utsidan ser bilen nästan normal ut. Men 19-tums fälgar och mycket smala däck avslöjar att det här inte är en vanlig bil, backspeglarna har ersatts av kameror. Aktern är modifierad för bättre aerodynamik – hela 25 procent bättre än ”vanliga” 208. Vi rullar i väg med ett högt vinande från elmotordrivningen.
    
Bensinmotorn har ingen egen startmotor utan knuffas igång med ett ryck vid 50 kilometer i timmen. Ingenjörerna har inte brytt sig om vare sig ljudisolering eller ljuddämpning – det skramlar, smattrar och viner som i en Trabant när vi kör nedför backen. Två körlägen finns - ett för bästa effektivitet, och ett läge som heter ”FUN”. Vi testar det senare.

Som oljad blixt

Experimentbilen skjuter iväg som en oljad blixt och strax efter 100 kilometer i timmen ber teknikern nervöst att vi ska lätta på gasen. Inte så konstigt: Teamet har jobbat stenhårt i 16 månader sedan projektstarten, och det hela har kostat någonstans uppemot 50 miljoner kronor. Den här bilen får helt enkelt inte kraschas.
Projektets chef, Christophe Mary jobbar till vardags med formel-1 bilar. Men enligt honom rör det sig om samma utmaningar när man bygger en miljöbil.
    – Det handlar om effektivitet. Inom racing har man samma mål – att resurserna används på ett så smart sätt som möjligt.

Dyra lösningar

Enligt den standardiserade europeiska körcykeln drar bilen bara 1,9 liter bensin per 100 kilometer, samtidigt accelererar den nästan lika bra som lilla ettriga 208 GTi. CO2-utsläppet är 46 g per kilometer – ingenjörerna lyckades alltså bättre än målsättningen. En del udda och en del dyra lösningar ligger bakom resultatet. Men mycket kommer vi att få se i framtida bilmodeller, inte minst när det gäller lågfriktionskomponenter i motorer och lättviktsmaterial i karosserna.
    
PEUGEOT 208 HYBRID FE
MOTOR: Tre cylindrar bensin + elmotor.
CYLINDERVOLYM: 1233 cc.
EFFEKT: 68 + 41 hk.
VRIDMOMENT: 149 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, automatisk växellåda.
0-100 KM/H: 8 sekunder.
TOPPFART: Uppgift saknas.
FÖRBRUKNING: 1,9 liter per tio mils blandad körning.
CO2: 46g/km.
LÄNGDxBREDDxHÖJD: 3960x1740x1460
VIKT: 780 kilo.

FAKTA OM EXPERIMENTBILEN

Aerodynamiken är 25 procent bättre än ”vanliga” 208. Aktern påminner om duktiga hybriden Prius. Men genom att snida ut lite former, smycka med snygga baklyktor och maskera områden med svart får bilenändå en sportig framtoning.
    
Vikten är 20% lägre. Plattformen är standard medan karossen är byggd i kompositmaterial och rutorna är i polykarbonat. Fjädringen är unik och består av tvärsgående bladfjädrar i armerad glasfiber, här har man sparat ytterligare vikt. En mängs andra områden har bantats; ingen servo, ingen startmotor med mera. Sammanlagt har man bantat bilen hela 200 kilo.
    
Drivlinan kräver 10% mindre bränsle. Bensinmotorn på 1,2 liter och 68 hästkrafter är en kraftigt modifierad historia. Kolvar, kamaxel och andra detaljer har behandlats och fått en diamantliknande hård yta. Vevstakarna är i titan. Förbränningscykeln är bränsleeffektivare men kräver högre kompression. Ventilerna öppnar minimalt. Allt detta i jakten på friktion. Till och med oljan är en specialprodukt med mycket låg viskositet.
    
25% av energin återvinns under en körcykel. Hybridens batteri och elmotor är hämtat rakt från tävlingsbilen 908 Hybrid4. Elmotorn utvecklar 30kW, och genererar 100kW när den återvinner bromskraft. Batteriet väger 25 kilo och är monterat under baksätet.

Dela med dina vänner och kollegor