ANNONS:

ANNONS:

Vi har testkört: Så bra är Volvos nya motorer

Publicerad 2013-11-29

Läs mer »

SAINT PAUL DE VENCE. Volvos nya motorfamilj som nu presenteras har två syften: De ska leverera mer kraft och dra mindre bränsle. Totalt handlar det om åtta nya motorer som ska fasas in i produktionen. vi har tittat närmare på två av dem: D4-dieseln och bensinmotorn T6 på över 300 hästar.

:  - NYA T6. bensinmotorn har en sportig karaktär med sina 306 vassa hästkrafter.
NYA T6. bensinmotorn har en sportig karaktär med sina 306 vassa hästkrafter.


Under utvecklingsfasen har de nya motorerna kallats för VEA – Volvo Engine Architercture. När de nu presenterats har biltillverkaren lagt den förkortningen på
    
hyllan och i stället plockat fram sin gamla välkända Drive-E-logga i stället.
    
Den här nya motorfamiljen som byggs i Skövde består egentligen i grund och botten bara om två stycken fyrcylindriga tvåliters- motorer: En direktinsprutad bensinmotor och en common-raildiesel. De här motorerna optimeras och trimmas sen för att få lite olika egenskaper. Några av dem ska vara så snåla som möjligt, i vissa har ren styrka prioriterats och i ett par stycken har man försökt hamna någonstans mitt emellan.
Totalt handlar det om fyra diesel- och fyra bensinversioner som på sikt ska fasas in i produktionen.

S60, V60 och XC60 först ut

Först ut med den nya motorfamiljen är modellerna S60, V60 och XC60, som kommer att erbjudas med de två starkaste bensinmotorerna T5 på 245 hk och T6 på 306 hk, samt dieselmotorn D4 på 181 hk. T5- och D4- motorerna kommer även att finnas till V70, XC70 och S80 när produktionen av bilar med de nya motorerna ska vara i gång vecka 46. Volvo räknar med att de första exemplaren når kunderna någon gång kring nyår. Med införandet av de nya motorerna får Volvo nio nya bi- lar som klarar den nuvarande miljöbilsdefinitionen.
    
Dieselmotorerna i den nya motorfamiljen ska ge mellan 120 och 230 hästkrafter.
    
Den största tekniska nyheten med de här motorerna är ett system som Volvo döpt till i-Art. Det här är en teknik som gör det möjligt att hela tiden bevaka och anpassa bränsleinsprutningen i var och en av de fyra cylindrarna separat. Varje bränsleinsprutare är försedd med en liten dator som övervakar trycket för att hela tiden beräkna exakt rätt mängd bränsle som ska sprutas in i cylindrarna. Trycket har också ökats till maximalt 2 500 bar, vilket ger möjlighet till upp till nio olika bränsleinjektioner i varje förbänningscykel.

Nya D4-dieseln viktigast

Med tanke på att Volvo tydligt kommunicerat att de vill ta upp jakten på de tyska premiummärkena är den nya dubbelturbomatade D4-dieseln kanske den mest viktiga motorn. BMW har en tvåliters succédiesel på 184 hästar, som sitter i nära 90 procent av de bilar som säljs i Sverige. Mercedes och Audi har liknande motorer och försäljningsfram­gångar. Volvos nya D4 håller på alla sätt måttet jämfört med de tyska konkurrenterna.
    
Enligt Volvo ska nya D4 ge 181 hk och 400 Nm, samtidigt som den är riktigt snål: I en S60 med manuell växellåda ska den dra 3,7 liter per tio mils blandad körning, vilket motsvarar 99 g CO2/km. I en V60 ska siffrorna vara 3,8 liter och 102 g/km. Inte illa, här får de tyska konkurrenterna se sig frånåkta. Under provkörningen på Franska Rivieran utsätts D4 för hårda prövningar i en Volvo V60. Branta backar. Snabba accelerationer på kurviga vägar. Och riktigt höga hastigheter på några motorvägsavsnitt.

En vinnarkombination

Motorn är trevlig att köra. Den levererar kraften mjukt, effektkurvan upplevs som jämn. Den nya D4:an är roligare att köra än den gamla som tappade effekt i toppen på varv­talsregistret, den nya motorn levererar hela vägen och uppför sig nästan som en bensinare. I kombination med Volvos nya, åttastegade automatlåda blir motorvägskörning riktigt av­ slappnad. Den här kombinationen är en vin­nare i matchen mot de tyska konkurrenterna.
    
De två nya bensinmotorer som presenteras är toppversionen T6 och den lite svagare T5. T6:an är speciell motor. I botten av varvtals­registret arbetar en mekanisk kompressor . Syftet med att använda en kompressor sägs vara att effekten ska komma snabbare jäm- fört med när man använder en turbo, som har en viss tidsfördröjning innan den laddar. På toppen i registret tar dock en turbo vid och ser till att de utlovade 306 hästarna levereras.

Sportig karaktär

I kombinatIon med den åttastegade automatlådan blir förbrukningen i en S60 6,4 liter per tio mils blandad körning. Det är bra på pappret. När vi körde motorn i en S60 på de slingrande bergsvägarna sörplade den dock i sig betydligt mer. Fast då fick den jobba hårt.
    
T6:an har en ganska sportig karaktär och ett mycket speciellt ljud med sin starkt vinande kompressor. Det är lätt att tänka sig den här maskinen som hjärtat i en sportbil.

Förberett för extra elmotor

Alla versioner av den nya motorfamiljen är förberedda för elektrifiering, enligt Volvo ska det bara vara att bulta på en elmotor mellan motor och växellåda. Det talas också om att vissa modeller ska komma att få en elmotor också på bakaxeln, som Volvo V60 Plug-in hybrid redan har.
    
Vilken typ av elmotor eller några tekniska specifikationer som kommer att gälla har ännu inte kommunicerats.
Volvo håller också tyst om när drivlinor med elektriskt stöd ska komma i produktion.
    

FAKTA

T6 Bensinmotor

Beteckning: B4204T9
Motorkod: 49.
Motortyp: Fyrcylindrig bensin, tvärställd.
cylindervolyM: 1 969 cc.
Motorblock: Aluminium.
Topplock: Aluminium, remdrivna dubbla överliggande kamaxlar.
Cylinderdiameter x slaglängd: 82,5x93,2 mm.
Kompressionsförhållande: 10,8:1.
Antal ventiler: 16, variabla.
Turbotryck: 240 kPa.
Kompressor: Ja.
Effekt: 306 hk.
Vridmoment: 400 Nm.
Automatisk bränsleavstängning: Ja.
Bränsle: 91–98 oktan.
Batteri: 12V/760 A.
Generator: 210 A.
Miljöklass: Euro 6b.

D4 Dieselmotor

Beteckning: D 4204T5
Motorkod: 73.
Motortyp: Fyrcylindrig diesel, tvärställd.
Cylindervolym: 1 969 cc.
Cylinderdiameter x slaglängd: 82,5x93,2 mm.
Kompressionsförhållande: 15,8:1
Antal ventiler: 16, variabla.
Motorblock: Aluminium.
Topplock: Aluminium, remdrivna dubbla överliggande kamaxlar.
Turbotryck: 240 kPa.
Effekt: 181 hk.
Vridmoment: 400 Nm.
Automatisk bränsleavstängning: Ja.
Bränsle: Diesel, Cetan min 48.
Batteri: 12V/760 A.
Generator: 210 A.
Miljöklass: Euro 6b.

T5 Bensinmotor

Beteckning: B4204T7
Motortyp: Fyrcylindrig bensin, tvärställd.
CylindervolyM: 1 969 cc.
Motorblock: Aluminium.
Topplock: Aluminium, dubbla överliggande kamaxlar.
Cylinderdiameter x slaglängd: 82,5x93,2 mm.
Kompressionsförhållande: 10,8:1.
Antal ventiler: 16, variabla.
Turbotryck: 240 kPa.
Effekt: 245 hk.
Vridmoment: 350 Nm.
Automatisk bränsleavstängning: Ja.
Bränsle: 9198 oktan.
Batteri: 12V/760 A.
Generator: 210 A.
Miljöklass: Euro 6b.

Dela med dina vänner och kollegor