ANNONS:

ANNONS:

Så bra är bilarna på att bromsa själva

Publicerad 2013-11-13

Läs mer »

Allt fler biltillverkare lanserar automatiska nödbromsfunktioner som ska hjälpa till att undvika olyckor. Men systemen fungerar olika bra. Euro NCAP har tagit reda på hur effektiva de är – och Honda får underkänt. Volvo och Mercedes klarar sig bäst.

OLIKA BRA. De flesta systemen med automatisk broms begränsar krocken, men klarar inte att stanna innan kollisionen är ett faktum.
OLIKA BRA. De flesta systemen med automatisk broms begränsar krocken, men klarar inte att stanna innan kollisionen är ett faktum.


Automatisk bromsfunktion blir allt vanligare i nya bilar. Men hur pålitliga är de? Euro NCAP har testat flera olika system från olika tillverkare och resultaten skiljer sig markant.
    
Testerna delas in i två kategorier; autobroms i låga och höga hastigheter. En del tillverkare erbjuder bara autobroms i hastigheter upp till 50 kilometer i timmen, medan andra använder sig av krockvarnare som slår till bromsen också i högre hastigheter om föraren inte reagerar.
    
I bästa fall undviks kollision helt, men många system klarar bara att begränsa krocken. På Euro NCAP.s hemsida hittar du testresultaten i detalj.

Mercedes och Volvo i topp

Mercedes E-klass med PRE-SAFE och Volvo Volvo V40 med både City Safety och Pre Collision Warning får högst betyg i testerna. Båda modellerna klarar att undvika kollision helt i en mängd olika scenarion. Andra bilar med bra resultat är Volkswagen Golf och Mitsubishi Outlander.
    
Fiat 500L, Volvo XC60 (med enbart City Safety), och Ford Focus får godkänt, medan Honda Civic får mycket dåligt betyg för sitt autobromssystem.
    
Studier visar att autobroms skulle kunna minska olyckor med 27 procent, och från 2014 kommer Euro NCAP att inkludera systemen i sin säkerhetsbedömning.
    
Då kommer man att bedöma bilar utifrån tre perspektiv: Låga hastigheter i stadstrafik, höga hastigheter på landsväg och system som upptäcker fotgängare.

Dela med dina vänner och kollegor