ANNONS:

ANNONS:

Hög tid att byta däck!

Publicerad 2015-11-30

Efter en lång höst är vintern på intåg och första snön har redan fallit i vissa delar av landet. Kan vi redan nu veta om det blir en kall och snörik vinter? Hur vet vi vilka däck vi ska rusta bilen med? Ska det vara dubbat eller odubbat? Vad är reglerna när det gäller vinterdäck?

    
Ingen kan med säkerhet säga att det kommer att bli en lång vinter med mycket snö, eller att det kommer vara milt och snöfattigt. I media gick man under hösten ut och sa att det kommer bli en hård och kall vinter. Vädermärken kanske kan säga hur vintern blir. Ni har säkert hört uttrycken ”är det gott om rönnbär blir det en sträng vinter” eller ”dimmig höst ger snörik vinter”.
    
Oavsett om det blir mycket eller lite snö är det hög tid att sätta på vinterdäcken. Enligt lag måste det fordonet man färdas i vara utrustat med vinterdäck från 1 december till 31 mars om det råder vinterväglag. Med vinterväglag menas om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan. Observera att det är Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig. Skulle det råda vinterväglag innan
(1 december) eller efter (31 mars) ska man självklart utrusta bilen med vinterdäck. Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april. Skulle det mot förmodan vara vinterväglag innan eller efter dessa datum är det lagligt att köra med dubbdäck.
    
Observera dock att det finns områden där det råder dubbdäcksförbud året om, så det gäller att vara vaksam så man inte får dyra böter. Hornsgatan i Stockholm är ett exempel, där endast friktionsdäck tillåts. De som bryter mot reglerna riskerar böter på 1 000 kronor. Mer information om vad som gäller i bland annat Stockholm, Göteborg och Uppsala finns i de lokala trafikföreskrifterna.
    
För personbilar och andra lätta fordon med en totalvikt upp till och med 3,5 ton måste mönsterdjupet vara minst 3 millimeter i däcken. De däck som har det största mönsterdjupet eller dubbutsticket bör vara monterade bak på fordonet. Det minskar risken för sladd när du bromsar eller svänger. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.
    
Vilken typ av däck ska man utrusta bilen med? Tyvärr finns det inget facit på vilket typ av däck som man ska använda sig av. Allt beror lite på vart i landet man bor och under vilka väder och vägförhållanden man kommer att använda bilen mest. Dubbdäcken fungerar allra bäst när det är vinterväglag med snö och is på marken. Men de bullrar mer och kan göra att bilen drar mer bränsle. Dubbfria däck, eller friktionsdäck, fungerar bättre på ett blandat underlag. De är tystare och rullar vanligtvis lättare vilket drar mindre bränsle. De fungerar bra på barmark och kan därför läggas på tidigare under hösten och tas av senare på våren. Dubbfria däck är dock specifikt avsedda för vinterbruk – sommartid slits de snabbt, gummiblandningen blir mjuk och köregenskaperna försämras. Många tror att det är bättre med dubbfria däck i södra delarna av landet och dubbdäck i norr. Ja, som sagt allt beror lite på hur väglaget är. I de södra delarna av landet kan det snabbt slå och bli blixthalka. Blixthalka eller svarthalka, som det också kallas, uppstår när underkylt regn eller dimma träffar en kall markyta. Det går oftast snabbt och det är svårt att upptäcka den förrädiska blixthalkan på vägbanan.
    
Har du inte köpt nya vinterdäck än är det hög tid. Tänk noga igenom hur väderförhållandena är där du kör som mest och försök att anpassa däcken till dina körbehov. När du har din ”kravspecifikation” klar, ta hjälp av din däckförsäljare för att välja rätt typ av däck, säger Claudios Natali som är Personlig Servicetekniker på Renault Center, Jägersro i Malmö.
    
Dina däck är en del av en lång säkerhetskedja. Det är flera tusen komponenter i bilen som samverkar för att få ett säkert färdmedel med god prestanda och hög komfort. Men har du tänkt på att det är bara fyra stycken av alla dessa delar som är i kontakt med vägen? Därför bör du vara noga i valet av däck så du får något som både är säkert och som håller länge.
    – Det är onekligen mycket att tänka på när det gäller vinterdäck. Om du är osäker ska du ta hjälp av expertis för att både minska säkerhetsrisken och få rätt rådgivning för just din bil och dina förutsättningar, säger Alexandra Giers, Renault Försäkring.
    


    

Dela med dina vänner och kollegor

Nyheter

Biltester

ANNONS:

Miljö och teknik

Guider och tips