ANNONS:

ANNONS:

Har du rätt vinterdäck inför sportlovsresan?

Publicerad 2015-02-11

Nokian Tyres

Nu har sportloven börjat och den här tiden på året kan det vara plusgrader ena dagen och minusgrader nästa dag.
En del kanske har planerat att resa med bil i vårt avlånga land och då måste man vara beredd på skiftande vinterväder och väglag. Har du koll på hur dina däck fungerar i olika väglag?

    
I söder är våren snart i antågande medan man i norr kan njuta av vintern i flera veckor till. Viktigt är att man har koll på sina däck när man ger sig ut på vägarna. Att åka från plusgrader i söder till minusgrader i norr utsätter både bilen och däcken för tuffa prövningar. Rätt typ av vinterdäck och rätt däcktryck ökar säkerheten, oavsett om det är milt vinterväder eller sträng kyla. Med hjälp av några enkla tips från Nokian Tyres sparar du även en hel del bränsle och ökar körkomforten.
    
Kylan försämrar komforten och gör vinterdäcken stela. Dessutom sliter kylan även på bilen, speciellt fjädrarna och stötdämparna. Vinterdäck av hög kvalitet ger lika goda köregenskaper oavsett om det är varmt eller kallt.
    
− Slitstark konstruktion är utgångspunkten för ett bra vinterdäck. Vinterdäck av hög kvalitet har optimala gummiblandningar både på slitbanan och på däcksidorna. På så kallade lågprisdäck används syntetiska gummiblandningar som fungerar tillfredställande när temperaturen är högst ett par minusgrader, men inte alls bra när det blir kallare, förklarar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.
    

Dubbat eller dubbfritt

Vid hård kyla är det inga större skillnader på greppet mellan dubbdäck och dubbfria vinterdäck. Skillnaderna blir större när det är varmare. Dubbdäck ger bäst grepp när temperaturen ligger mellan fem plusgrader och fem minusgrader, då risken att det är is på vägen är stor.
    
− Vid cirka -20 grader ger dubbdäck och dubbfria vinterdäck lika bra grepp. Ibland har dubbfria vinterdäck till och med bättre grepp. Vid hård kyla är isen inte hal, men vid noll grader finns det vatten på isen, vilket gör den hal. Då ger dubbdäck bättre grepp på isen, säger Ostrovskis.
Mätningar av bromssträckorna visar att skillnaden mellan dubbdäck och dubbfria vinterdäck är som störst när temperaturen ligger vid noll grader. Vid inbromsning från 50 km/t är bromssträckan med dubbdäck 43 meter och 60 meter med nordiska dubbfria vinterdäck. Bilen med dubbdäck stannar 17 meter, fyra billängder, tidigare än bilen med nordiska dubbfria vinterdäck.
    

Kylan minskar däcktrycket vilket ökar bränsleförbrukningen

Många bilförare tror att vinterdäcken ökar bilens bränsleförbrukning, vilket är en myt som någon en gång startade. För lågt däcktryck är mycket vanligt och många bilförare vet inte att däcktrycket minskar i kylan. Anledningen till att bränsleförbrukningen ökar kan beror på att vinterdäcken har för lågt lufttryck. Får lågt däcktryck ökar bränsleförbrukningen och däcken slits betydligt mer. Dessutom ökar bränsleförbrukningen på vintern på grund av alla kallstarter.
    

Kör försiktigt!

Sammanfattningsvis vill vi bara uppmana alla bilägare att ha koll på sina däck, speciellt om man ska resa lite längre med bilen och temperaturen kan komma att skifta. Vinterdäck av hög kvalitet med optimal gummiblandning är att föredra framför syntetiska gummiblandningar. Se till att kolla däcktrycket så att det inte är för lågt, håll avstånd och bromsa i tid, oavsett vilka däck du har på din bil. Kör försiktigt!
    

Dela med dina vänner och kollegor