ANNONS:

Dags att ordna med ”vintersulorna” - Däckia hjälper oss att reda ut vad som gäller

Publicerad 2018-10-04

Vinterdäck

Vintern är snart här och det börjar bli hög tid att tänka på däckskifte.

    

Dags att se över vinterdäcken

Det är dags för Kung Bore att göra sina första besök efter en sommar som aldrig verkade ta slut. Även om snö och halka känns avlägset i stora delar av landet så är vi snart där med den där överraskande snön och halkan, och då kan det vara bra att ha kollat och fått på bra vinterdäck inför säsongen. Vi tog hjälp av Däckia för att reda ut vad som gäller och få lite bra tips.

Vinterdäckslagen gäller från den 1 dec – 31 mars om det råder vinterväglag. Dubbdäck får användas 1 okt – 15 april eller annan tid om det råder vinterväglag eller förväntas bli det.
    

Har dina däck rätt mönsterdjup?

Mönsterdjupet skall vara minst 3 mm, men Däckia rekommenderar ett djup på minst 5 mm för personbilar. Nya vinterdäck har ca 10 mm mönsterdjup. Minskar mönsterdjupet försämras också däckens förmåga att tränga undan vatten och slask, och därmed ökar risken för vattenplaning eller dåligt fäste i snö. Det är mycket oklokt att börja vintersäsongen med däck som är på marginalen, de blir oftast inte bytta under säsongen så det är därför bra att starta med goda marginaler. Det är en billig livförsäkring.
    
Tänk även på att det brukar bli trångt med tider på verkstäderna då alla plötsligt skall byta däck, så det lönar sig att vara ute i god tid. Själv byter jag däck redan nu, för nu är belastningen verkstäderna inte på max men det blir det om ett par veckor när alla skall byta. Det gäller att vara ute i god tid, säger Daniel Nilsson försäljningschef på Däckia.
    

Våren 2018

Dubbdäck eller dubbfritt?

Det är inte enkelt att välja rätt mellan Dubbdäck eller Dubbfria däck. Nackdelen med dubbdäck ur ett förarperspektiv är att de avger mer oväsen och har generellt något sämre bromssträcka. Däremot så är de överlägsna på blankis och används med fördel där man ofta har vinterväglag. Att de skulle dra mycket mer bränsle stämmer inte, skillnaden är marginell. Största tjuven för bränsleförbrukningen är lufttrycket. Se till att ha däcken pumpade och tänk på att luft som pumpats i däcket i 10 plusgrader, inte har samma tryck vid 10 minusgrader. Kolla trycket med jämna mellanrum. Kör man mest på barmark och blöt asfalt så finns det många bra dubbfria alternativ att välja. Lustigt nog kan man säga att dubbdäck hjälper odubbat där det är vintervägar genom att de ruggar upp mer vilket ger dubbfria däck bättre grepp.
    

Sammanfattningsvis

Byt däck i tid, investera i nya ”sulor” om du ser att de gamla börjar bli slitna och tänk på att de skall hålla hela säsongen. Använd t ex Däckias däckhotell så slipper du allt klabb med att skita ner bilen och dig själv. Dessutom så håller de koll på om det är dags att byta sulorna innan du kommer och skiftar. Den servicen betalar sig snabbt. Till sist så tänk på att anpassa hastigheten även om du har supernya och fina däck på bilen.
    


Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.