ANNONS:

ANNONS:

Hur ska du finansiera tjänstebilen?

Publicerad 2014-06-11

SPONSRAD ARTIKEL:

Ska du köpa bilen direkt eller ska du använda finansiell eller operationell leasing?
Vi förklarar för- och nackdelar med de olika möjligheter som finns när du ska byta tjänstebil. Stirra dig inte blind på leasingavgiften, vi hjälper dig reda ut begreppen, läs mer här.

    

Med leasing slipper du belasta företagets balansräkning och dessutom är leasinghyran avdragsgill

    
Att leasa en företagsbil är ett fördelaktigt alternativ till att köpa bilen, rent kostnadsmässigt. När du köper en företagsbil kontant eller på avbetalning är momsen inte avdragsgill. Om du istället väljer att leasa bilen är 50% av momsen på månadshyran avdragsgill. Dessutom är leasinghyran fullt avdragsgill mot din verksamhets resultat.
För dig som bedriver verksamhet inom yrkesmässig persontrafik eller har en biluthyrningsfirma är däremot hela momsen avdragsgill för de bilar som används inom den delen av verksamheten.
    

Leasa företagsbilen – skona din balansräkning

    
För att slippa belasta företagets balansräkning är leasing att föredra. Genom att företaget inte står som ägare förbättras nyckeltalen. Köp eller avbetalning belastar däremot balansräkningen, eftersom företaget står som ägare och måste göra de skattemässiga avskrivningarna.
    

Finansiell Leasing

    
Finansiell leasing är det som vanligen erbjuds via bilhandlarna själva. Det är enkelt att räkna på och är i praktiken en form av billån med restskuld efter 36 mån. Oftast krävs en första förhöjd hyra (kontantinsats), vilket innebär att du belastar företagets likviditet direkt vid kontraktsskrivningen. Du kan ofta vara med och påverka hur stor den första avgiften ska vara lite beroende på bl.a. restvärde och kreditvärdighet. Leasingavtalet reglerar enbart själva köpet av bilen. Alla övriga bilkostnader tillkommer. Ditt företag står för den ekonomiska risken, det vill säga att om lösenpriset (restvärdet) är högre än marknadsvärdet måste detta täckas. Om det omvända uppstår så tillfaller överskottet företaget. Detta kan dock inte ses som en vinst då det rör sig om att du har amorterat ett större belopp än bilens värdeminskning dvs., det är pengar som du redan har betalat in under leasingperioden. Du kan därmed påverka månadskostnaden för själva finansieringen men vet inte exakt vad bilen faktiskt har kostat dig per månad (TCO - total cost of ownership) förrän bilen är såld efter leasingperiodens slut. Kostnader för service, däck, reparationer, slitdelar osv. är rörliga under leasingperioden. Sammantaget erbjuder finansiell leasing högre flexibilitet men innebär en större ekonomisk risk.
    

Operationell Leasing

    
Med operationell leasing har du full kontroll på kostnaderna för ditt bilinnehav. Du behöver oftast inte betala någon första förhöjd hyra och restvärdet är garanterat av leasinggivaren. Det innebär att du efter att avtalet löpt ut bara kan lämna tillbaka bilen på samma sätt som en vanlig hyrbil. I månadshyran ingår även en separat fast avgift för alla driftkostnader som försäkring, däck, service, reparationer och slitdelar. Kostnader som kan vara svåra att prognostisera om du har dem i rörlig form. Leasingbolaget erbjuder generellt sett en låg fast driftkostnad då de kan slå ut den på sin totala vagnpark (tiotusentals bilar) och därmed få kraftiga rabatter på däck, service osv. Leasingbolaget erbjuder även administration av allt övrigt som trängselskatter, försäkringsärenden, däckförvaring osv. Du får allt samlat på din månadsfaktura för att förenkla din administration. Detta är en produkt som storföretagen nyttjat länge för att spara tid och pengar men som på senare år även blivit tillgänglig för små och medelstora företag. Operationell leasing är den bästa lösningen för dig som vill ha ett bekymmersfritt bilinnehav.
    

Förmånsvärdet

    
Alla bilar har ett förutbestämt förmånsvärde. Förmånsvärdet grundar sig på bilens nypris inklusive all utrustning och tillbehör. Förmånsvärdet ligger till grund för den extra skatt som du som förare måste betala för att få använda företagets bil privat. Beloppet räknas fram genom att vi hämtar årligt förmånsvärde från skatteverket på aktuell bil och delar med 12 (månader). Ex. 60 000 kr / 12 = 5 000 kr som läggs på din nuvarande lön för beräkning av preliminärskatt och sociala avgifter. Vi utgår sedan från en marginalskatteeffekt på 50%. Det slutliga värdet i detta exempel blir då 2 500 kr som anges som förmånsvärde netto.
    
Låt oss hjälpa dig att fatta rätt beslut kring ditt tjänstebilsval. Läs mer här.
    

Dela med dina vänner och kollegor

Nyheter

Biltester

ANNONS:

Miljö och teknik

Guider och tips