ANNONS:

Fem Plug-in Hybrider för tjänstebilsförare

Publicerad 2018-09-04

laddhybrid

Trenden är tydlig! Antalet laddbara bilar ökar. Men vad ska man välja? Klarar man vardagspendlingen på bara el? Vad kostar det att ladda batteriet fullt och hur lång tid tar det? Är det smartare att välja en plug-in hybrid som tjänstebil? Vi har valt ut fem plug-in hybrider i olika storlekar och prisklasser för dig som tjänstebilsförare.

    

Varför ska man välja en plug-in hybrid?

Det finns flera anledningar som gör det intressant att titta på en plug-in hybrid. En Plug-in Hybrid är snäll mot miljön och släpper ut mindre koldioxid än en vanlig bil, om du kan köra merparten av dina resor på endast el. Dessutom blir driftskostnaden mycket låg, så låg som 1,5-2 kronor/mil, och som tjänstebilsförare har du ett lägre förmånsvärde. Plug-in hybrider är också befriade från fordonsskatt de första fem åren. Det finns flera olika märken och modeller i olika prisklasser. Det viktiga är att fundera över hur du kommer använda bilen. Många företag har även väldigt strikta miljöbilspolicy, vilket kanske begränsar valet av bil. Vi har valt ut fem plug-in hybrider i olika storlekar och prisklasser för dig som tjänstebilsförare.
    

Hur ser vardagspendlingen ut?

75% av svenskarnas bilresor är idag kortare än 20 km där majoriteten av alla bilresor sker till och från jobbet, följt av inköp av dagligvaror. Genomsnittliga sträckan i våra storstäder är ca 17 km/dag och i glesbygden ca 30 km/dag.* Det betyder att 75% av alla svenskarnas bilresor skulle kunna köras på endast el. Kör man då en Kia Niro Plug-in Hybrid som har en räckvidd på upp till 58 km på enbart el borde det inte vara en omöjlighet, snarare en möjlighet.
    

Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid


KIA Optima Sportswagon Plug-In Hybrid är en trevlig kombi med generösa utrymmen och klassledande räckvidd. Det blev en intressant testvecka där Optiman fick bekänna färg i många olika situationer. Hur långt kom vi egentligen på bara el? Hur ofta behövde jag tanka? Motsvarade KIAn våra förväntningar?
Läs hela testet här
    

Mini Countryman Plug-in Hybrid

Mini Countryman PHEV


MINIs Plug-in Hybrid är ingen subtil britt med ”afternoon tea-känsla”, snarare en tuff och robust bil som verkligen tar för sig och sticker ut. Snygg design, goda utrymmen och rolig att köra. Men, levde MINIn upp till våra förväntningar?
Läs hela testet här
    

Hyundai IONIQ plug-in hybrid

Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid


IONIQ finns med tre olika drivlinor och det var så sent som för ett år sedan som IONIQ plug-in hybrid lanserades. Innan hade vi kört både electric och den vanliga hybriden så förväntan var stor när vi satte oss bakom ratten i plug-in hybriden. Klarade vi vardagspendligen?
Läs hela testet här
    

Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid

Mitsubishi Outlander PHEV


Har du kört tidigare generation av Mitsubishis plug-in hybrid? Nya generationen av Mitsubishi Outlander Plug-in hybrid har genomgått flera förändringar och förbättringar. Räckvidden har ökat och nu kan man välja när man vill köra på enbart el. Kortare laddtid och nya assistans- och säkerhetssystem som autobromssystemet som nu även känner av gångtrafikanter. En redan riktigt bra bil har blivit ännu bättre.
Läs hela testet här
    

Kia Niro Plug-in Hybrid

Kia Niro Plug-in Hybrid


Kia Niro Plug-in Hybrid är en smidig crossover och lättmanövrerad crossover med en räckvidd på enbart el på upp till 58 km. Niro går bra både på landsväg och i city. Tät och seg förmiddagstrafik med många vägarbeten längs vår rutt satte Niro på prov när vi begav oss ut på landet. Uppfyller Niro Plug-in hybrid våra behov? Klarar Niro min vardagspendling på 55km på ren el?
Läs hela testet här
    

Slipp straffskatt med plug-in hybrid

Bonus-malus innebär att elbilar får 60 000 kronor i bonus vid inköp, att jämföra med tidigare 40 000 kronor i supermiljöbilspremie. För laddhybrider erhålls bonus baserat på certifierade utsläpp av CO2, i intervallet 10 000 kronor till 60 000 kronor. För att få bonus ska utsläppen vara under 60 gram CO2 per kilometer. Gasbilar erhåller alltid en bonus på 10 000 kronor oavsett utsläpp. För bilar med utsläpp över 95 gram CO2 per kilometer väntar istället en kraftigt höjd fordonsskatt (malus) i proportion till utsläppen.
    

Sammanfattning

Det här är fem mycket trevliga plug-in hybrider och det är svårt att utse en favorit, de sticker alla ut på något sätt. Men, när det gäller räckvidden så är det Kia Optima Sportswagon Plug-in hybrid som imponerar. När det är dags att välja ny bil är det viktigt att verkligen tänka igenom hur man ska använda bilen. Är det viktigt att kunna köra i princip hela sträckan till och från jobbet på el? Hur ser era fritidsintressen ut? Ja det är mycket att tänka på i valet av ny bil.
    


    
*Källor: Trafa 2016, Trafa 2015 och Svensk kollektivtrafik 2016
    

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.