ANNONS:

Test BMW i3s - tuff, sportig och 95% återvinningsbar

Publicerad 2018-06-26

BMW i3s

BMW i3s är den tuffaste och kanske den mest miljövänliga elbilen hittills. Genom att använda sig av återvunnet material och naturmaterial är hela 95% av bilen återvinningsbar. Dessutom gör den 0-100 km/h på inte mindre än 6,9 sekunder.

    

Sportig exteriör och futuristisk interiör

BMW i-serie är ett helhetskoncept för den fordonsarkitektur som specialutvecklats för elbilar för hållbar utveckling.
BMW i3s är byggd på BMWs Life-Drive arkitektur som är specialutvecklad just för elbilar med två separata enheter; Life-modulen som är passagerarmodulen i kolfiber och Drive-modulen som innehåller chassi- och drivlinekomponenter samt högprestandabatteriet.
    

BMW i3s


    
Den här fyrsitsiga elbilen är allt annat än tråkig. Den exteriöra designen är tuff och sportig och harmoniserar väl med den ljusa, luftiga och stilrena interiören. Genom att använda Kenaf, en snabbväxande och nyttig hibiskusart, på de större ytorna ersätter man plastmaterialet och därmed minskar man också vikten på i3.
    

BMW i3s


    
Jag sitter riktigt bra på alla platser i bilen. I förarstolen sitter jag högt och bekvämt och jag har verkligen god uppsikt över vägen. Förarmiljön är lättnavigerad och jag har alla reglage inom behagligt avstånd.
Bagageutrymmet som är lättlastat men inte överdrivet stort rymmer 260 liter. Fäller man baksätet kan man lasta lite drygt 1000 liter.
    
”No need for more speed”
Det du inte vet är att det här är elbilarnas raket
BMW i3s är en kul och smidig bil att köra. Det du säkert inte vet är att det här är en liten raket. Trycker man gasen i botten svarar den direkt och drar blixtsnabbt iväg. Accelerationen 0-60 km/h går på inte mindre än 3,7 sekunder och 0-100 km/h går på endast 6,9 sekunder.
    

Gasa och bromsa med endast en pedal

Med lite planering så kan jag optimera min körning och kommer på så sätt lite längre. Jag behöver egentligen bara köra med hjälp av gaspedalen. När jag släpper på gasen ”motorbromsar” bilen ganska kraftigt och genererar tillbaka energi till batteriet som då laddas. Den maximala räckvidden är 280 km enligt NEDC-körcykeln och den normala räckvidd är på upp till 200 km vid vanligt användande enligt BMW. Under min testvecka kom jag 180 km på en laddning och då varierade temperaturen från någon minusgrad till några plusgrader.
    

Lätt att ladda


BMW i3s är utrustad med ett litium-jonbatteri med en kapacitet på 94 Ah/33 kWh. Elmotorn utvecklar 184 hk och ett maximalt vridmoment på 270 Nm och tack vare bland annat en uppdaterad motorstyrning ger motorn mer kraft vid högre varvtal. Toppfarten är 160 km/h, vilket är fullt tillräckligt för våra svenska vägar. Batteriet kan enkelt snabbladdas via en wallbox och då tar det ca tre timmar. Har man inte en wallbox och laddar via ett vanligt eluttag tar det lite längre tid att ladda batteriet. Lämpligast kanske då är att ladda under natten när hushållets elförbrukning är som lägst, annars kanske man riskerar att få byta en propp eller två.
    

Slipp räckviddsångest med REx

För längre räckvidd går BMW i3s att beställa med räckviddsförlängare (Range Extender – REx), en 2-cylindrig bensindriven förbränningsmotor på 38 hk. Motorn driver en generator som laddar batteriet under färd och håller batteriets laddnivå konstant. REx-motorn utökar räckvidden vid normalt användande med cirka 150 km vilket ger en totalt räckvidd på 330 km.
    
[underruberik:BMW iDrive och förarassistanssystem]
Nya BMW i3s har ett uppdaterat iDrive-system med ett ännu mer intuitivt gränssnitt och nya funktioner. Gränssnittets nya utseende med menyikoner gör hela systemet mer användarvänligt och lättnavigerat. Dessutom är i3s utrustad med flera förarassistanssystem som Driving Assistant Plus och Parking Assistant som ökar körsäkerheten genom att avlasta föraren i olika typer av trafiksituationer.
    

BMW i3s


    

Sammanfattning

Vi har kört många roliga elbilar under året och i den här storleksklassen så är det BMW i3s som verkligen överraskar oss. Det här är elbilarnas raket. BMW i3s sticker verkligen ut både när det gäller den exteriöra och interiöra designen. Den är smidig och rolig att köra både på landsvägen och i storstaden. Ett extra plus är att hela 95% av bilen kan återvinnas. Batteriet kan t ex återanvändas för att lagra solenergi och kolfibern återvinns genom att det återförs till återvinningsprocessen. Priset då? BMW i3s ligger från 406 900 kronor och med räckviddsförlängaren Rex 442 900 kronor.
    


    
    

    
    

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.