Jaguar I-PACE - en katt med klös

Publicerad 2018-06-15

Jaguar I-PACE

Jaguar I-PACE som är Jaguars första helt eldrivna bil erbjuder prestanda och komfort som får mig att dra på smilbanden. Vi fick verkligen möjligheten att utmana I-PACE på testkörningen, som ägde rum på både bana och landsvägen, och så här upplevde vi den.

    
Jaguar I-PACE är verkligen något helt nytt. Det här är en bil som levererar både prestanda och komfort som vi inte upplevt hos någon annan elbil tidigare. I-PACE är helt nyutvecklad ifrån grunden där man med en skräddarsydd elbilsarkitektur bestående av 94% aluminium skapat Jaguars styvaste karosstruktur. Det här är en av de mest säkra och komplext byggda Jaguaren.
    

Design och uppkoppling

I-PACE är en stilren mellanstor SUV med influenser från superbilen Jaguar C-X75. I-PACE ser i princip ut som konceptbilen som presenterades i november 2016. Den längre hjulbasen och en kupé som är placerad långt fram gör att I-PACE är en rymlig bil med gott om plats för samtliga passagerare. Det invändiga utrymmet är jämförbart med större SUV:ar och I-PACE är rymligare än kusinen F-PACE. Benutrymmet bak är 890 mm och fullt tillräckligt för en normalbyggd person på 180 cm även om det sitter en lång person (190 cm) i framsätet.
    

Jaguar I-PACE


    
Interiören är stilren och elegant med en 12,3 tums stor förardisplay bakom ratten som förser föraren med allt möjlig information så som navigation, telefoni, säkerhet och underhållning. I mitten av instrumentpanelen sitter en touchskärm med det nya infotainmentsystemet Touch Pro Duo.
    

Jaguar I-PACE


    
Det finns flera smarta förvaringsfack, som utrymmet under baksätet där man kan förvara datorer och surfplattor. Bagageutrymmet är lättlastat och rymmer hela 656 liter, vilket är 5 liter större än F-Pace. Fäller man baksätet kan man lasta hela 1 453 liter.
    

Jaguar I-PACE


    
I I-PACE lanseras även Amazone Alexa-funktionen där ägaren kan be Alexa om information som finns i Jaguars InControl Remote-app. Hur ser batteriladdningen ut, finns det tillräcklig räckvidd för att åka till jobbet eller låste jag bilen? I-PACE behöver inte lämnas in på service för att bilen ska ha den senaste programvaran. Alla uppdateringar är trådlösa och sker via sateliter i luften.
    

Motorer och drivlina

I-PACE är utrustad med två elmotorer som är placerade på fram- och bakaxeln med synkroniserad växelström och ett litiumjonbatteri på 90 kWh, automatlåda och fyrhjulsdrift. I-PACE accelererar 0 – 100 km/h på 4,8 sekunder vid 696Nm. Batteriet kan snabbladdas från 0 – 80 procent på endast 45 minuter med hjälp av DC-snabbladdning (100kW). Med en AC-väggbox (7 kW) laddas batteriet till 80% på lite drygt 10 timmar.
Räckvidden är 480 km enligt nya körcykeln och 540 km enligt den gamla körcykeln.
    

På banan med I-PACE

När det är dags att bege sig ut på banan för att utföra bl a undanmanövertest och slalombanan är det viktigt att man sitter rätt. Jag med mina 160 cm sitter riktigt bra i I-PACE, där jag kan ställa in stolen och ratten i flera olika lägen. På bara några sekunder hittar jag optimal förarposition. Jag har god uppsikt över banan tack vare den korta och lågt sluttande motorhuven och alla reglage finns inom behagligt avstånd.
    

Jaguar I-PACE


    
Först ut är undanmanövertestet som sker i hastigheter från 90 till 130 km/h, och jag måste säga att jag är imponerad. När jag trycker gasen i botten så svarar bilen direkt och på några sekunder är vi uppe i över 100km/h. Vid utsatt ställe attackbromsar jag samtidigt som jag fortsätter att köra och bilen är otroligt följsam och jag lyckas väja för hindret utan problem. När det är dags för slalombanan är konorna utplacerade med olika avstånd från glesare till tightare och likaså här sköter sig I-PACE utmärkt. Trots tufft gaspådrag så ligger den stabilt på banan och sköter sig bra utan oroligheter eller krängningar. Styrrespons och fjädring sköter sig utmärkt och bilen ligger fint på banan. När vi senare beger oss ut på landsvägen glider vi tyst iväg och det är en fröjd att köra I-PACE.
    

Jaguar I-PACE


    

Sammanfattning

Jaguar I-PACE är en riktigt trevlig bil. Här har man lyckats kombinera prestanda, komfort och miljö utan att kompromissa. Den effektiva drivlinan erbjuder enastående prestanda och fyrhjulsdrift för att kunna ge bra grepp på alla underlag. Åkkomforten är riktigt bra och man sitter bra på samtliga platser. Infotainmentsystemet är lättnavigerat och det är lätt att koppla upp sig, likaså när det gäller att ändra inställningar eller körläge, allt är väldigt logiskt. All uppdatering sker trådlöst. Batteriet har 8 år eller 160 000 km batterigaranti. Det bästa med bilen är köregenskaperna som är riktigt bra. Mindre bra är att den blir lite väl dyr att köpa och äga. Jag hade hoppats på att i takt med att fler bilmärken väljer att ta fram och producera rena elbilar så skulle priserna sjunka. Instegspriset på I-PACE ligger från 819 900 kronor.
    

Jaguar I-PACE


    


    
    

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.