Nya Volkswagen Touareg är större, smartare och bekvämare

Publicerad 2018-05-22

Volkswagen Touareg

Volkswagens första Touareg såg dagens ljus redan 2002, andra generationen lanserades 2010 och nu är det dags för lanseringen av tredje generationen och nya Touareg är verkligen en helt ny bil. Den har blivit större, lättare och fått ny design både exteriört och interiört. En mycket praktisk bil med imponerande strålkastarfunktioner och släpvikt upp till 3,5 ton. En tuff utmanare i segmentet stor SUV.

    

Större, lättare och modernare design

Nya Volkswagen Touareg baseras på koncernens MLB-plattform som används för modeller i den övre mellanklassen. Nya Touareg har blivit längre, bredare och lägre än sin föregångare och mäter nu 4 878 mm på längden, 1 984 mm på bredden (+44 mm) och 1 717mm (-7mm) på höjden, vilket ger bättre utrymme för passagerare och bagage. Samtidigt som den har vuxit har man lyckats banta ner den hela 106 kg med den nya karossen som består av 48% aluminium och 52% högklassigt stål.
    

Volkswagen Touareg


    
Den exteriöra designen är modern, lite tuff och harmoniserar väl med den interiöra designen som domineras av den breda och moderna instrumentpanelen Innovision Cockpit. Interiören och instrumentpanelen är mycket stilren utan en massa knappar och reglage. Innovision Cockpit som är standard på den svenska marknaden innehåller allt ifrån klimatanläggning till sätesfunktioner och infotainmentsystem. All information till föraren finns samlat i det nya digitala instrumentklustret Digital Cockpit med en 12-tums display bakom ratten som växer samman med den 15-tums stora pekskärm som innehåller infotainmentsystemet Discover Premium.
    

Volkswagen Touareg


    

Motoralternativ

Nya Touareg lanseras med en dieseldriven turboladdad 3-liters V6:a på 286 hk (600Nm) och i samband med den svenska premiären släpps även en bensindriven V6:a på 340hk (450Nm). Vid årsskiftet släpps även en prestandaversion med en dieseldriven turboladdad 4,0-liters V8:a på 421 hk (900Nm) och det kommer även en laddhybrid på 367 hk.
    

Kupékomfort

Volkswagen Touareg är verkligen en komfortabel och modern SUV. För tidigare generationer har komfort, offroad-egenskaper och bekvämlighet stått i fokus. För nya Touareg har fokus legat på att skapa en bil med maximal komfort även om man kanske lagt lite mer krut på vägen mot framtiden med den helt nya cockpitmiljön. Med maximal uppkoppling, och med en integrerad mix av flera olika system förbättras kördynamiken, vilket märks från första stund när vi sätter oss i bilen.
    
Kupén är ljus och luftig och jag imponeras över det stora panoramaglastaket som är det största en Volkswagen någonsin varit utrustad med.
Från förarplatsen har jag god uppsikt över vägen. Jag sitter högt och bekvämt och jag gillar verkligen den digitala instrumenteringen som känns lättnavigerad och modern.
    

Volkswagen Touareg


    
Att Touareg har blivit större märks tydligt. Jag sitter riktigt bra på alla platser i bilen. Det finns gott om benutrymme och axelutrymme i baksätet, vilket gör att tre vuxna sitter riktigt bekvämt. Baksätet kan skjutas 160mm i längdled för att göra utrymmet ännu mer flexibelt. Dessutom kan man justera lutningen för ryggstödet i bak för bästa passagerarkomfort.
Även bagageutrymmet har blivit större och rymmer nu hela 810 liter, vilket är 113 liter mer än föregående modell. Fäller man baksätet kan man lasta upp till 1 800 liter. Dessutom har den en maximal släpvagnsvikt upp till 3,5 ton vilket gör den extremt praktisk i vardagen.
    

Volkswagen Touareg


    

Ut på tur på de Österrikiska vägarna

Volkswagen Touareg går tyst och fint utan något störande väg- eller motorljud och det är bra med pulver i V6:an. Testbilen vi kör är utrustad med en direktinsprutad turboladdad 3,0-liters diesel, en 8-stegad automatväxellåda (”shift-by-wire”, inte DSG-växellåda), 4MOTION fyrhjulsdrift och adaptiv luftfjädring (tillval) för bästa komfort. Vägarna vi åker på är stundtals ganska dåliga men luftfjädringen tar effektivt bort ojämnheterna. Luftfjädringen optimerar även offroad-egenskaperna. Som standard finns luftfjädring i två nivåinställningar, ”Normal” och ”Comfort” och som tillval finns det ytterligare två nivåer ”Off-road” (+25mm högre) och ”Special off-road”(+ 70mm högre). Luftfjädringen bidrar även till att öka bilens vadningsdjup från 490 mm till 570 mm.
Touaregen går riktigt bra, bra väghållning och bra styrrespons. Det enda som jag har att anmärka på är den fördröjning jag upplevde vid acceleration. T ex när jag svängde ur en korsning till en större väg och tryckte på gasen så dröjde det ca 2 sekunder innan responsen kom.
    
För att optimera körningen finns inte mindre än nio olika körlägen (fem standard och fyra tillval för offroad-körning). Genom Active Control-vredet i mittkonsolen väljer jag enkelt den körprofil som passar min körning för stunden allra bäst.
    

Smarta strålkastarfunktioner underlättar mörkerkörningen

När det kommer till mörkerkörning får vi möjlighet att testa Volkswagens ”Night Vision och ”IQ.Light – LED matrix”-strålkastare som vi imponeras av. Med värmekamera och avancerad belysning blir nya Touareg säkrare under mörkerkörning då strålkastarna anpassar sig efter omgivningen. Night Vision erbjuder föraren en längre siktsträcka än vad halvljuset når genom att visa värmebilder av människor eller djur som märks upp med gult sken i displayen bakom ratten. Om man jämför xenonstrålkastarna på förra modellen med LED-strålkastarna på nya Touareg har ”IQ.Light – LED matrix”-strålkastarna över 100 meter längre räckvidd på helljus. Läs mer här
    

Volkswagen Touareg


    

Sammanfattning

Nya Volkswagen Touareg är verkligen en helt ny bil med flera nya smarta funktioner, en helt digital förarmiljö, flera assistanssystem, ”Night Vision” och IQ.Light – LED matrix-strålkastare”, nya motorer och generösare utrymmen för samtliga passagerare och bagage. Köregenskaper och väghållning är riktigt bra, likaså styrningen som svarar direkt. Fyrhjulsstyrningen bidrar till en kortare vändradie med en vändcirkel på 11,2 meter endast 20 cm mer än en Golf.
    

Volkswagen Touareg


    
Det här är en smidig och komfortabel bil med en dragförmåga som inte många personbilar har. Säkerhetsutrustningen är hög och alla tillgängliga förarassistanssystem för Touareg är standard i Sverige.
Priset på instegsmodellen ligger från 579 900kr. Finns beställningsbar redan nu men lanseras på svenska marknaden i slutet på juni.
    

Volkswagen Touareg


    


    
    

    

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.