Advertisement

Tuff och stilsäker laddhybrid med överraskande bra utrymmen

Publicerad 2018-05-04

Mini Countryman

MINI Cooper S E Countryman ALL4 är en fantastiskt trevlig bil på alla sätt och vis - det kan jag säga helt utan att överdriva.
Det här är allt annat än en subtil liten britt. Bilen har inte bara busig charm och attityd den har även stil och mycket trevliga köregenskaper. Dessutom är den mycket rymlig och erbjuder goda utrymmen för både passagerare och bagage.

    

MINI är ingen ”mini” längre

När det är dags att välja tjänstebil så är det mycket man ska tänka på. Framför allt ska man leva med bilen varje dag under en längre tid och då kan det vara bra med en bil som erbjuder både körglädje och goda utrymmen och som är snäll mot miljön.
    
Det första jag slås av när jag sätter mig i MINI Countryman plug-in hybrid är att den är riktigt rymlig. MINI är ingen ”mini” längre. Med en längd på 4,3 meter så har den vuxit hela 20 centimeter mot tidigare generation av ”vanliga Countryman”. Dessutom har den blivit tre centimeter bredare vilket kanske inte låter så mycket, men det gör faktiskt en hel del när det gäller komforten i baksätet.
    

Mini Countryman


    
MINI Countryman har blivit mycket rymligare och det finns gott om utrymme för både passagerare och bagage, där fyra vuxna personer sitter riktigt bekvämt med gott om benutrymme. Bagageutrymmet är lättlastat och rymmer hela 405 liter, vilket är i storleksklass med flera tjänstebilskombis som t ex KIA Optima PHEV som rymmer 440 liter och nya SUVen Volvo XC40 som rymmer 460 liter.
    

Mini Countryman PHEV


    

Tuff interiör och kraftfull förarmiljö

Komforten i MINI Cooper S E Countryman ALL4 är mycket tillfredsställande. Förarmiljön har den typiska ”MINI-looken”. I mittkonsolen sitter den runda klassiska centraldisplayen som utrustats med ett navigationssystem med touchscreen-funktion, samt ergonomiskt utplacerade reglage som ger mig som förare en känsla av full kontroll i alla lägen. Det är lätt att navigera sig i centraldisplayen där jag kan följa allt ifrån bilens energiförbrukning till att streama musik via infotainmentsystemet eller navigera mig i stor-Stockholms trafikdjungel.
    

Mini Countryman


    

Ladda och kör

Det går snabbt, smidigt och enkelt att ladda MINI Countryman plug-in hybrid. Litiumjonbatteriet som är på 7,6 kWh är placerat under baksätet framför elmotorn och kan laddas fullt på 2 timmar och 15 minuter via en wallbox-laddare med en laddkapacietet på 3,6kW. Har man ingen snabbladdare kan man göra som jag gjorde och ladda batteriet via ett vanligt hushållsuttag, och då tar det ca 3 timmar och 15 minuter. Den verkliga räckvidden på el med fulladdat batteri är ca 31 km, vilket är mer än tillräckligt för den genomsnittlige vardagspendlaren. 75% av svenskarnas bilresor är idag kortare än 20 km där majoriteten av alla bilresor sker till och från jobbet, följt av inköp av dagligvaror. Genomsnittliga sträckan i våra storstäder är ca 17 km/dag och i glesbygden ca 30 km/dag.*
    

Mini Countryman PHEV


    

Åkkomfort och köregenskaper

Man sitter riktigt bekvämt och har god uppsikt över vägen. Den går tyst och fint utan något störande väg- eller motorljud. Kör man dessutom på enbart el blir det nästan helt knäpptyst i kupén och det är riktigt behagligt att susa fram på vägarna.
    
Via körlägesväljaren eDrive kan man välja på tre olika körlägen; AUTO eDrive, Max eDrive och Save Battery. I läget AUTO eDRIVE drivs bilen på el i hastigheter upp till 80 km/t. Vid högre hastigheter och vid mycket intensiva belastningar aktiveras dessutom förbränningsmotorn automatiskt. I MAX eDRIVE-läget drivs bilen endast av elmotorn i hastigheter upp till 125 km/t. I BATTERY-läget sparar man batteriet så att det finns tillräcklig mycket el till senare tillfälle för lokalt utsläppsfri körning.
    

Mini Countryman


    

Sammanfattning

MINI Cooper S E Countryman ALL4 är ingen subtil liten britt. Det här är en rymlig bil som passar lika bra som tjänstebil som familjebil. Den må vara en i raden av nya bilar med hybriddrivlina. Men, MINI har lyckats kombinera det bästa av två världar. MINI levererar prestanda, bra väghållning och köregenskaper som påminner om en go-cart med hybridteknik och låga utsläpp. Med ett CO2-utsläpp på 55 g/km kommer MINI Countryman att vara berättigad till en bonus på 14.167 kronor via nya bonus-malus-systemet som träder i kraft den 1 juli 2018. Dessutom har den ett förmånligt förmånsvärde. Man betalar endast från 1 163 kr/månad (räknad på 50% marginalskatt) och efter 1 juli sjunker månadskostnaden med ytterligare en hundralapp. MINI Countryman S E Countryman ALL4 kostar från 378 700kr och månadskostnaden med billån ligger från 3 475kr/månad.
    

Mini Countryman PHEV


    

Läs mer om Mini här


    
    


Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.