Test Mitsubishi Eclipse Cross på snö och is

Publicerad 2018-04-19

Mitsubishi Eclipse Cross

Det var för ett drygt år sedan på den internationella motorshowen i Genéve som Mitsubishi Eclipse Cross såg dagens ljus för första gången. Med Eclipse Cross breddar man sitt modellprogram i det populära segmentet kompakta SUV:ar och får nu en mer komplett palett. Vi var på plats i Åre för att testa Eclipse och se hur den hanterar det svenska vinterväglaget.

    

Tilltalande interiör

Eclipse Cross är en helt egen Mitsubishiutvecklad bil. Eclipse refererar till Mitsubishis populära sportbil som byggdes i USA mellan åren 1989 och 2012 och Cross är en inbjudan och uppmaning att flytta fram gränserna, vilket är själva grundtanken med en suv. Det här är en trevlig bil som tilltalar. Den exteriöra designen är sportig och harmoniserar väl med interiören. De dubbla glastaken gör att kupén känns luftig. Trots de kompakta yttermåtten är kupén rymlig och bekväm med gott om benutrymme för samtliga passagerare.
    

Mitsubishi Eclipse Cross intrior


    
Baksätet kan skjutas bakåt hela 200 mm, för att ge extra benutrymme åt långa passagerare, och ryggstöden kan lutas i åtta steg för bekvämast möjliga sittställning. Är man över 185 cm eller om man har en lite längre överkropp så kan det blir lite trångt på höjden. Bagageutrymmet som är lättlastat rymmer hela 341 - 448 liter.
    

Mitsubishi Eclipse Cross


    
Förarmiljön är mycket trevlig och sittkomforten är riktigt bra, med bra lårstöd. Här har man valt material noga för att maximera känsla och körglädje. Sätena är klädda i äkta läder. Instrumentpanel och dörrsidor är klädda i ett mjukt räfflat läderliknande material som kontrasterar mot de hårda ytornas silverfärgade inlägg.
    

Mitsubishi Eclipse Cross intrior


    

Chassi, motor och drivlina

Plattformen är en vidareutveckling på Outlanders plattform där man bl a förstärkt framvagnen och som tillsammans med den vridstyva karossen bidrar till bättre stabilitet och förträffliga köregenskaper. Styvare bakhjulsupphängning och nya stötdämpare ger stabilare väghållning och bättre åkkomfort.
    
Eclipse Cross har fått en helt nyutvecklad fyrcylindrig, nedbantad 1,5 liters bensinmotor för att tillgodose behovet av kraftfull prestanda kombinerad med låga utsläpp. 
 Motorn har ett högre vridmoment i låg- och mellanregistret 
och en mycket flackare vridmomentkurva i det högre varvtalsregistret 
vilket gör att den reagerar mycket snabbare vid gaspådrag.
    
Till 1,5-liters bensinmotorn finns en 6-växlad manuell växellåda och då endast med framhjulsdrift och en 8-växlad steglös CVT-växellåda där man kan välja på framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.
    

Körupplevelse

Mitsubishi Eclipse Cross är en mycket trevlig bil. Jag gillar interiören som känns ombonad och påkostad. Dessutom sitter jag riktigt bekvämt och jag har alla reglage inom ett behagligt avstånd och det är lätt att navigera sig. Infotainmentsystemet är kompatibelt med både Apple car play och Android Auto. Det är lätt att koppla upp sig och dessutom finns en touchpad-kontroll vilket gör det ännu lättare att navigera sig.
    

Mitsubishi Eclipse Cross intrior


    
Bilen går tyst och fint i det snötäckta Åre och jag upplever att den ligger stabilt på vägen. Styrningen och vägegenskaperna är bra. Den tar sig an gropiga vägpartier på ett bra sätt utan att vara stötig eller svampig på något sätt. Dock är jag inte överförtjust i just CVT-lådan. Den går bra tillsammans med motorn men även om den är kvick i växlingen, framför allt på låga varvtal så blir det ett lite skrikande ljud så fort man trycker gasen i botten. Väl ute på den, för dagen extremt glanshala, isen får vi göra både älgtest och "drifta". Det är riktigt roligt och man känner verkligen hur systemen jobbar. I Eclipse Cross kan jag välja mellan tre olika körlägen; Autoläge – används under normala förhållanden och ger pålitlig fyrhjuldrift på flera olika underlag och fördelar drivkraften för att uppnå bästa bränsleekonomi. Snöläge – som förbättrar stabiliteten på halt underlag och är optimerad för snötäckta och isiga vägar. Gravel eller Grusläge – som ger full 4WD-prestanda vid terrängkörning och på dåliga vägar, eller när man 
kört fast i djup snö eller lera.
    

Mitsubishi Eclipse Cross


    
Mitsubishi Eclipse Cross fick högsta betyg, fem stjärnor av fem möjliga i Euro NCAPs krocksäkerhetstest. Se krocksäkerhetstestet här
    
För närvarande finns Eclipse Cross endast med en 1,5-liters bensinmotor, men det kommer även en 2,2-liters dieselmotor med en 8-växlad CVT låda till sommaren 2019. Dessutom finns även en hybrid att vänta men det dröjer till 2020 innan det är dags för den.
    

Sammanfattning

Mitsubishi Eclipse Cross är en mycket trevlig bil. Jag gillar den sportiga designen och ombonade interiören. Stolarna är riktigt sköna, de känns omslutande och man sitter riktigt bekvämt. Köregenskaperna är bra och jag tycker den känns stabil på vägen. Jag gillar Eclipse Cross. Den är ganska anonym och sticker inte ut på något sätt, men jag tycker nog att den är lite roligare än andra bilar i samma segment.
Priset då? Det finns fyra olika modellprogram där instegsmodellen med 1,5-liters bensinturbo, 6-växlad manuell låda, framhjulsdrift och utrustningsnivå komfort kostar från 266 900kr. Väljer man 1,5-liters bensinmotorn med den 8-växlade CVT-lådan, fyrhjulsdrift och utrustningsnivå business kostar den 219 900kr och då får man väldigt mycket bil för pengarna.
    


Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.