ANNONS:

Subaru Impreza - säkrast i klassen!

Publicerad 2018-04-04

Subaru Impreza med SK37 Viggen

SK37 Viggen & Subaru Impreza

Subaru bygger bilar för aktiva människor vilket ställer höga krav på bilens förmåga. En bil ska vara lättkörd, säker och kunna ta sig fram även i krävande terräng och nya Impreza är inget undantag. Visste du att flygplanstillverkning är ett av Subarus arv? Följ med oss på provkörningen runt den skånska landsbygden.

    

Subaru = säker bil

Subarus ambition är att bygga världens säkraste bilar och där har de lyckats riktigt bra! Subaru Impreza och Subaru XV som vi tidigare skrivit om, läs mer här, placerar sig bäst i klassen liten familjebil i Euro NCAPs krocksäkerhetstest. Subaru Impreza fick även högsta betyg i barnsäkerhet i klassen säkraste familjebilarna och Subaru XV placerade sig tätt efter på en andra plats. Ett mycket gott betyg!
    

Subaru Impreza


    
Nya Subaru Impreza är femte generationen av Impreza sedan den lanserades 1992. Impreza är byggd på Subarus helt nya Subaru Global Platform-arkitektur, som har en högre andel höghållfast stål (55%) vilket förbättrar säkerheten och körkomforten. Dessutom är den anpassningsbar för elbilar, hybrider och gasbilar.
    
Chassit har blivit stummare i fram och styvare i bak, fjädringen har förfinats och man har förstärkt A-stolpen. Man har gjort några små förändringar i styrningen vilket ger en bra styrrespons. Summan av detta är att vi får en bil som upplevs mycket rappare då den svarar snabbare på styrningen och som ligger stabilt på vägen tack vare den låga tyngdpunkten.
    

Storlek och kupékomfort

Subaru Impreza har blivit både längre (+45mm) och bredare (+35mm) och mäter nu 4460 mm på längden och 1775 mm på bredden. Även om de exteriöra måtten på höjden har minskat med 10 mm så har Impreza blivit rymligare och det finns nu 26 mm mer i takhöjd för passagerarna i baksätet. Även avståndet mellan stolarna i fram har ökat med 20 mm och likaså axelbredden som ökat med 29mm. Med andra ord vi sitter riktigt bra både i förarstolen men även i baksätet som erbjuder en hel del benutrymme. Även bagageutrymmet har vuxit och rymmer hela 385 liter. Fäller man baksätet får man ett lastutrymme som sväljer hela 1310 liter vilket är 40 liter mer än tidigare modell, dessutom finns det flera smarta lösningar för att hålla packningen på plats.
    

Subaru Impreza


    
Den nya interiören som i princip är identisk med Subaru XV upplevs trevlig och modern. Den enda skillnaden mellan XV och Impreza är färgen på sömmarna i stolarna. Mitt i instrumentpanelen sitter en 8-tums stor pekskärm varifrån vi styr infotainmentsystemet som är kompatibelt med Apple CarPlay. Bilen är förberedd även för Android Auto och så snart google släpper appen är det bara att köra. Värme och ventilation är förbättrad och är nu mer jämnt fördelad. Tidigare satt värmekällan vid förarens högra fot och passagerarens vänstra fot men nu sitter den mer centralt så att båda fötterna hålls varma under kalla vinterdagar.
    

Subaru Impreza


    

Motor och drivlina

Subaru Impreza finns med två bensinmotorer:
En 4-cylindrig 1,6-liters boxermotor på 114 hk med multipoint insprutning och en 4-cylindrig 2,0-liters boxermotor på 156 hk med direktinsprutning.
Båda motorerna är kopplade till en steglös CVT-låda med sju inprogrammerade steg och har permanent fyrhjulsdrift. Båda motorerna är Euro 6-klassade.
    

Körupplevelse

Motor och drivlina harmoniserar väl med varandra. Den går mjukt och fint i stadskörning och den svarar bra vid gaspådrag. Ingen som helst gummibandskänsla som en CVT-låda ibland kan frambringa. Vid landsvägskörning går det också fint i behagligt tempo. Trycker man lite på gasen vid t ex en omkörning ökar varvtalet ganska markant och man får en lite ”skrikande” motor där växlingen sker på mycket höga varvtal. Något jag inte föredrar men ganska typiskt för just CVT-lådan.
    

Subaru Impreza on the road


    

Sammanfattning

Jag gillar Subaru Impreza och speciellt hur stabilt den ligger på vägen. Den exteriöra designen har blivit lite mer subtil än sin föregångare. Interiören har uppdaterats och materialen känns mer påkostade än föregående generation. Förarkupén känns ombonad och jag har alla reglage inom ett behagligt avstånd. Det är enkelt att koppla upp sig med bluetooth eller kabel där min telefon speglas. Vi sitter bra på alla platser i bilen, både i förarstolen och som passagerare. Det går mycket väl att sitta tre vuxna i baksätet även om det kan bli lite trångt. Lastutrymmet är tillräckligt stort för en golfweekend och jag uppskattar den breda öppningen, vilket gör den mer lättlastad än tidigare. Impreza blev dessutom bäst i klassen i liten familjebil och vi vill ju att alla passagerare färdas säkert. Priset då? Instegspriset på 1,6-litersmotorn ligger från 214 900kr och 2,0-litersmotorn med den högre utrustningsnivån Active ligger från 259 900kr.
    

Subaru Impreza


    


    
    

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.