ANNONS:

Nissan LEAF tar elbilen och ägandet till nästa nivå

Publicerad 2018-03-16

Nissan Leaf 2018

Redan i oktober 2017 presenterade Nissan sina planer kring de fyra viktigaste pelarna i sitt framtida elektriska ekosystem i Europa. Därmed kom också lanseringen av nya elbilar, infrastrukturinvesteringar, batteriladdning och hemlagringssystem som ger Nissans kunder en möjlighet till fri strömtillförsel i och med dubbelriktad laddningsteknik. I Köpenhamn fick vi både testköra nya LEAF och få en inblick i hur den dubbelriktade laddningstekniken fungerar i verkligheten.

    
"Nissan startade elbilsrevolutionen för nästan ett decennium sedan. Under den tiden har vi sålt fler elbilar än någon annan tillverkare på planeten. Nu beskriver vi våra planer för det närmaste årtiondet, vilket kommer att ge ännu större investeringar i infrastrukturen, nya möjligheter att ladda batteriet, återvinna el ur batteripaketet och förändra hur människor får tillgång till och betalar för kraften i sina bilar.” Sa Paul Wilcox, ordförande i Nissan Europe. Han lade också till: "Enkelt sagt, vi har gjort det längre än någon annan, vi har sålt mer än någon annan, och vi har en mer spännande plan för framtiden än någon annan."
    
Detta är ett uttalande som förpliktigar, men av det jag sett hittills känns det som att Nissan har en god chans att leva upp till ett sånt djärvt uttalande.
    

Nissan LEAF - en mobil kraftkälla

Att Nissan ligger i framkant när det gäller elbilar och återvinning av el råder det ingen tvekan om. Nissan utvecklar inte bara sina elbilar utan här går man även steget längre. Nya Nissan LEAF är så mycket mer än bara en bil som drivs helt av elektricitet. Den är en mobil kraftkälla, komplett med Nissans unika, dubbelriktade laddning. Denna gör det möjligt att föra tillbaka elektricitet, genom att bilen kopplas till hemmet eller kontoret. Tack vare Nissans innovativa ”Vehicle to Grid” –teknik, kan överskottselektricitet t.o.m. ledas tillbaka i det lokala elnätet för att ”fylla på” och stabilisera detta när elförbrukningen är som högst.
    

Ny design med förarfokuserad miljö

Nya LEAF är verkligen en helt ny bil. Den nya exteriöra designen är snyggare och sportigare än tidigare generation, men man känner ändå väl igen Nissan LEAF på de karaktäristiska designelement som de bumerangformade strålkastarna, V-motionfronten med Nissanemblemet centralt placerad, kylargrillen i blått och de blåfäragde detaljerna i stötfångaren i bak.
    

Nissan Leaf 2018


    
Även interiören har fått ny fräsch design som utstrålar kvalitet och där fokus legat på förarmiljön. Den nya 7”-TFT-färgskärmen bakom ratten tillhandahåller föraren all nödvändig information som powermätaren och information från t.ex. Safety Shield-tekniken, ljudanläggningen och navigationssystemet. För ännu bättre uppkopplingsmöjligheter, har Apple CarPlay integrerats.
    

Nissan Leaf 2018


    
Infotainmentsystemet funkade riktigt bra. Det är lätt att koppla upp sig både med Bluetooth och med usb-sladd. Leaf är lättnavigerad med alla reglage välplacerade vilket bidrar till säker körning. Bagageutrymmet rymmer hela 435 liter, vilket är i storleksklass med Kia Optima Sportswagon plug-in hybrid som rymmer 440 liter och Volvo XC40 som rymmer 460 liter.
    

Nissan Leaf 2018


    

Längre räckvidd och smartare körning med e-Pedal

Nya LEAF har en räckvidd på 378 km enligt europeiska körcykeln NEDC. El-drivlinan levererar en effekt på 110kW och ett vridmoment på 320Nm, vilket ger ett bra gaspådrag och LEAF gör 0-100 km/h på 7,9 sekunder.
    
e-Pedal förändrar verkligen sättet att köra bil. Att köra bil med e-Padel Innebär att man kör med endast gaspedalen. Jag gillar verkligen e-Pedal. Man startar, accelererar, bromsar och stannar bilen med bara gaspedalen. När man släpper på gaspedalen så känns det som en kraftig motorbromsning. Hydraul- och friktionsbromsarna bromsar automatiskt ned bilen till stillastående och återvinner samtidigt bromsenergi som används för att ladda batteriet. Även om vi stannar i en uppförsbacke så behöver jag inte trycka på bromsen. Bilen står stilla tills det att jag återigen trycker på gaspedalen. Genom att köra i e-Padelläge så kan jag köra riktigt snålt och då räcker också batteriet mycket längre. Med e-Padel behöver jag egentligen inte använda bromsen, under förutsättning att jag inte hamnar i en situation där en kraftig inbromsning är nödvändig. Planerar jag min körning rätt så räcker det med att endast använda gaspedalen.
    
Laddtiden från 0 till 100 % i ett vanligt väggutag på 10A tar 21 timmar och med en 7kW Wallbox laddar batteriet fullt på 7,5 timmar. Laddtiden från det att man får ett varningsmeddelande till 80 % av batteriets kapacitet (snabbladdning - 50kW) är 40-60 minuter.
    

Nya assistanssystem

Nya Nissan LEAF är utrustad med flera smarta tekniker bl a förarassistanssystemet ProPILOT och ProPILOT Park. ProPILOT fungerar precis som adaptiv farthållare med filkörningsassistent och stöds av både radar och kameror som justerar hastigheten efter framförvarande trafik. Styrning, bromsning och acceleration avlastar föraren i framför allt kösituationer och sköter allt utom att styra bilen. Vid köbildning ser systemet till att bilen bromsar in automatiskt eller stannar helt. När kön släpper och bilen framför börjar rulla, startar färden igen helt automatiskt, om stoppet varat i 3 sekunder. Är stoppet längre än 3 sekunder startar ProPILOT igen när jag trycker lite lätt på gaspedalen. ProPILOT Park är det självparkerande systemet som jag inte utforska ordentligt än med LEAF, så jag ber att få återkomma till det.
    

Nissan Leaf 2018


    

Hur är nya Nissan Leaf att köra?

Jag gillar verkligen nya LEAF. Det här en mycket trevlig bil med bra köregenskaper. Styrningen är bra, den är inte raceing-direkt men den svarar bra i kurvorna och vid hastig rattmanövrering. Körkomforten är bra och bilen passar alldeles utmärkt för vardagskörning. Det här är ju inte en bil som ska utmana kurvor direkt utan snarare en bil som man vill glida fram i lugnt och säkert. LEAF är en perfekt bil i stadsmiljö men fungerar riktigt bra även på landsvägar och motorvägar. Den tar sig an gropigheter i vägen utan att vara speciellt stötig eller svampig.
Passagerarkomforten är också den riktigt bra och det går att sitta fem vuxna även om det kan bli lite trångt i baksätet. För ”normallånga” finns det också gott om benutrymme i baksätet.
    

Nissan Leaf 2018


    
Vi körde ca 170km i stadstrafik och på landsvägar och motorväg. Temperaturen låg på ca +4 grader, värmen i bilen var inställd på 20 grader och även stolsvärmen var på. När vi kom fram till slutdestinationen 17 mil senare hade vi 37% kvar av batteriets kapacitet.
    

Sammanfattning:

Att ha elbil ska inte vara dyrt och krångligt för då blir det jobbigt för gemene man. Det ska vara lätt att ladda bilen, lätt att lasta och man vill ta sig fram säkert i trafiken. Dessutom får det inte kosta skjortan. Och just där är faktiskt nya LEAF. Kan man dessutom lägga på alla fördelar som som Paul Wilcox på Nissan Europe nämnt så är Nissan och LEAF helt klart framtiden. Priset då? LEAF kostar från 344 900kr. Dessutom får man 40 000kr i miljöbilspremie innan 1 juli 2018. Har man is i magen och kan vänta till efter 1 juli är premien hela 60 000kr. Efter 1 juli får du alltså en topputrustad LEAF för lite drygt 340 000kr.
    

Nissan Leaf 2018


    


    

    
    

Dela med dina vänner och kollegor

Godkännande av cookies

För att ge dig en bättre upplevelse på våra webbplatser använder vi cookies på din enhet och sparar ditt IP-nummer. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här.